– Det kändes som ett spännande jobb och en ganska naturlig fortsättning för mig. Jag har jobbat med kommunikation i så många år. Dik är dessutom ett fack inom de områden som jag värdesätter mycket, kultur och kommunikation. Det kändes väldigt smickrande att få det här erbjudandet, säger Helen Hellströmer.
Hon har över 20 års erfarenhet av kommunikation, varumärkesfrågor och krishantering och har tidigare bland annat varit kommunikationsdirektör på Södersjukhuset. I dag har Helen Hellströmer den rollen på Sveriges Radio, där hon varit sedan 2013.
– Jag har haft fantastiska år på SR och lärt mig massor. Det är en organisation med många underbara människor som gör fantastiskt mycket bra, så det är inte helt odelat att man går härifrån, säger hon.
Vad ser du för utmaningar?
– Svårt att säga i dagsläget. Jag ska först sätta mig och prata med mina medarbetare och höra hur man tänker och ser på organisationen. Men jag tror att vi kan titta på hur vårt fack passar in i dagens marknad. Kultur och kommunikation är ju stora, viktiga områden och kommunikatören är ett yrke som verkligen är på frammarsch. Där kan vi göra mycket inom Dik, säger Helen Hellströmer.
– Svårt att säga i dagsläget. Jag ska först sätta mig och prata med mina medarbetare och höra hur man tänker och ser på organisationen. Men jag tror att vi kan titta på hur vårt fack passar in i dagens marknad. Kultur och kommunikation är ju stora, viktiga områden och kommunikatören är ett yrke som verkligen är på frammarsch. Där kan vi göra mycket inom Dik, säger Helen Hellströmer.
Rollen som vd är på sätt och vis ny och tar över det arbetsuppgifter som tidigare legat hos förbundsdirektören. Anledningen till det nya namnet är för att tydliggöra rollen.
– Vi vill vara tydliga med vem som har det politiska visionära arbetet och vem som verkställer det, förklarar Diks ordförande Karin Linder.
Samtidigt blir vd-rollen tidsbegränsad. Helen Hellströmer ska till en början jobba i fem år. Detta eftersom behoven kan komma att förändras framöver.
– Tidigare har facket varit ganska oföränderligt, men vi måste titta på den förändring som sker i omvärlden. Fackförbunden måste vara lite mer omvärldsanalytiska. Om några år ser omvärlden annorlunda ut och då måste man anpassa sig efter det, säger Karin Linder.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...