Den tragiska olyckan i varghägnet i Kolmården, där en person miste livet, inträffade för snart två månader sedan. På söndagsförmiddagen, den 17 juni, fick polisen i Norrköping in larmet och kort därefter samlades en krisgrupp för att hålla i kommunikationen.
 
Medietrycket var som hårdast under de tre första dagarna. Flest artiklar och nyhetsinslags producerades på måndagen, dagen efter olyckan.
– Under de två första dagarna handlade förfrågningarna i första hand om att återge vad vi visste om händelseförloppet, därefter övergick fokus successivt till att handla om hur det kunde hända och om Kolmårdens säkerhetsrutiner. Sedan fokuserades det på polisens och arbetsmiljöverkets utredningar och vargdebatten i stort, säger Tina Landelius.
 
Hon är informationsansvarig på upplevelsekoncernen Parks and Resorts, som äger Kolmården, Gröna Lund, Aquaria, Furuvik och Skara sommarland.
 
Hon berättar att under veckan som följde olyckan skrevs det nästan lika många artiklar som djurparken som det gjorts under hela fjolåret.
 
Koncernen anlitar pr-byrån Springtime. Men enligt Tina Landelius stod parkens egen personal för själva arbetet.
– Vi hade kontakt med dem under dagarna som följde olyckan men kommunikationsarbetet sköttes av oss på plats.
 
En mer utförlig artikel om hur Kolmården arbetade med sin kommunikation efter vargolyckan finns att läsa i Veckans Brief nummer 24, som utkom i torsdags.