Kvällstidningen Aftonbladet vill krama mer ur sin rosa sportdel, Sportbladet, som får bilda ett eget affärsområde med egen chef.

Chef för Sportbladet blir Lotta Folcker, senast chef för Aftonbladets digitala projekt inom Labs.

”Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom video, digital utveckling och affär. Hon är uppskattad ledare och en riktig vinnarskalle. Det gör henne osedvanligt väl lämpad att leda Sportbladet när vi nu vill lyfta både sportjournalistiken och varumärket till en ännu viktigare del av Aftonbladet”, kommenterar Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd för Aftonbladet.

Hon utvecklar:

”Jag ser stora möjligheter, inte minst för journalistiken inom vår Plustjänst, i Play och andra betaltjänster men också för annonsmarknaden där det finns många fler kunder som kan upptäcka sporten och det engagemang som vår journalistik driver”.

Enligt Lena K Samuelsson är ingen efterträdare till Lotta Folcker utsedd.