Marita Bertilson har varit marknadschef för Specsavers sedan 2011 och har under denna period bland annat utnämnts till Årets marknadschef av branschtidningen Resumé. Hon har tidigare även jobbat som marknadschef på Göteborgs Kex.
Nu tar Marita Bertilson över rollen som Sverigechef för Specsavers, tillsammans med kollegan och retailchefen Mark Gardiner, som kom till optikerkedjan ifjol, som ska dela upp ansvaret mellan sig.
– Jag tror väldigt mycket på Specsavers som varumärke och som koncept och jag ser att vi har en fantastisk potential på den svenska marknaden som vi kan utveckla ännu mer. Jag ser fram emot att få jobba med detta, säger hon.
Men varför är ni två?
– Det har varit diskussioner fram och tillbaka hur vi bäst ska lösa detta. Vi har ambitiösa mål, både på att ta marknadsandelar men också att expandera mer och då vill vi använda alla de kompetenser vi har. Mark har en mer retailbakgrund medan jag har en mer kommersiell marknadsbakgrund, säger hon och gör lite huvudräkning:
– Det har varit diskussioner fram och tillbaka hur vi bäst ska lösa detta. Vi har ambitiösa mål, både på att ta marknadsandelar men också att expandera mer och då vill vi använda alla de kompetenser vi har. Mark har en mer retailbakgrund medan jag har en mer kommersiell marknadsbakgrund, säger hon och gör lite huvudräkning:
– Ett plus ett blir inte två i detta fall, utan tre eller fyra. Det ska bli en väldigt spännande setup att jobba i.
Marita Bertilson fortsätter även som marknadschef och kommer därmed att ha dubbla roller ett tag framöver.
– Jag har en lång erfarenhet på marknadsområdet och det är viktigt för oss. För just nu är vi en situation där vi precis byter mediebyrå. Vi har ju ett nytt avtal med OMD och då är det viktigt att vi har den kontinuiteten.
Vad får du i lön?
– Det är mellan mig och företaget.
– Det är mellan mig och företaget.
Specsavers jobbar med pr-byrån Spotlight. Optikerkedjan, som i dag har 25 procent marknadsandelar, har som mål att nå 33 procent om tre år.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...