Amec samlar medieanalytiker från hela världen och ska pågå under två dagar, med start onsdag 3 juni. För första gången hålls konferensen i Sverige och huvudsponsor är Retriever som jobbar in i det sista med att få allting på plats.
– Vi håller på för fullt här. Det är mycket som ska ordnas. Vi har många personer från oss internt, från Norge, Sverige och Danmark som ska vara plats. Det är mycket logistik. Alltifrån att alla ska ha skjortor i rätt storlek till att allt får plats när det sätter igång, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker och pressansvarig på Retriever.
Hon berättar att intresset för Amec varit enormt och att över 250 delegater från 230 länder anmält sig.
– Det är ett stort tryck, säger hon.
Så det är slutsålt?
– Absolut. Det är ett öppet evenemang, men platserna är nog så gott som slut.
– Absolut. Det är ett öppet evenemang, men platserna är nog så gott som slut.
Intresset har också varit stort för Retrievers eget frukostseminarium på torsdagen, där bland andra Unicefs globala kommunikationsdirektör Paloma Escudero medverkar för att berätta om hur de använder medieanalys för att nå sina mål. Enligt Ioanna Lokebratt har dock seminariet sedan länge varit fullsatt. Retriever har därför beslutat om att livesända diskussionen.
– Är man intresserad av media men inte är på plats så ska man ändå ha möjlighet att följa det, säger hon.
Retriever ska också liverapportera från Amec på Twitter och även göra sammanställningar över de viktigaste punkterna som kommer ur konferensen.
Det är första gången som Amec hålls i Sverige. Vad betyder det för Sverige?
– Förhoppningsvis att vi får mer uppmärksamhet kring det arbete som vi faktiskt gör och bidrar till när det gäller kommunikation och pr. Och att vi i Sverige får vara huvudsponsorer är såklart jättestort, just för att vi får sätta vår kunskap och erfarenhet på kartan.
– Förhoppningsvis att vi får mer uppmärksamhet kring det arbete som vi faktiskt gör och bidrar till när det gäller kommunikation och pr. Och att vi i Sverige får vara huvudsponsorer är såklart jättestort, just för att vi får sätta vår kunskap och erfarenhet på kartan.
Och vilka är höjdpunkterna?
– Det är så mycket att välja bland. Det är såklart många talare från många olika intressanta branscher som kommer. Vi ser också fram emot vårt frukostseminarium och Amec Awards.
– Det är så mycket att välja bland. Det är såklart många talare från många olika intressanta branscher som kommer. Vi ser också fram emot vårt frukostseminarium och Amec Awards.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...