Stockholms hantverkare går offensiven för att säkra jobbet åt medlemmarna under coronakrisen.
Organisationen tar till bland annat slow tv, pr-byrå och en Sifo-undersökning för att motverka en vardag för hantverkarna fyllda av avbokningar och kundtapp.

Kampanjen går under namnet Hållbart Hantverk och bakom den ligger Stockholms Hantverksförening. Tanken är att visa att hantverk är en del av svaret på hållbarhetsfrågan och samtidigt få fart på stockholmarnas köp av hantverkstjänster.

I botten av kampanjen ligger en undersökning från Kantar Sifo som visar att stockholmarna uppskattar sina olika hantverkare men upplever hantverkare som dyra och svåråtkomliga.

Navet i kampanjen är sajten Hallbarthantverk.se där bland annat olika typer av hantverksarbete visas som slow tv.

”Sajten stöttas av Facebook, Instagram och Linkedin samt av Stockholms Hantverksförenings hemsida Hantverkarnastockholm.se”, berättar Caroline Eriksson, kommunikationschef för Stockholms Hantverksförening, via mejl.

Vilka är huvudmålgrupperna?
Huvudmålgruppen är alla stockholmare. Vi tror nämligen att alla kan bidra på något sätt, i stort och smått. Till exempel kan man inom kort bli stödmedlem i Stockholms hantverksförening, eller bidra genom att köpa presentkort hos sin lokala hantverkare”.

Vad hoppas ni uppnå?
Vi hoppas att stockholmarna får upp ögonen för sina lokala hantverkare och förstår vikten av att anlita dem.

Byrån som anlitas i kampanjen är Priority.