UPPDATERAD. Rederiet Tallink Silja värvar en kommunikationschef från intresseorganisationen Skattebetalarna.

Det är Erika Janson, senast kommunikationschef på Skattebetalarna, som äntrar Tallink Silja

Hur gick det till när du fick jobbet?
 – Jag fick kontakt med Tallink Siljas vd Marcus Risberg och vi fann att det var en god matchning. Som uppvuxen på Åland och med föräldrar som arbetat inom sjöfarten har jag rederibranschen i blodet. Under studietiden jobbade jag ombord på kryssningsfartygen med alltifrån att städa hytter till att diska och servera i personalmatsalen, så grundförståelsen för bolaget fanns där som utgångspunkt. Efter många år nära politiken var jag sugen på att komma till ett större kommersiellt bolag men samtidigt få behålla kopplingen till samhällsviktiga frågor, så när möjligheten gavs att kliva in på Tallink Silja var det inte så mycket att fundera över, säger Erika Janson.

Vad ska du åstadkomma?
 – Det är ju en speciell tid att kliva in i rollen. Corona drabbar passagerartrafiken hårt. I närtid kommer det för såväl Tallink Silja som andra bolag i branschen att bli mycket fokus på dialogen med politiker och att säkerställa en fungerande väg tillbaka till full kapacitet Postcorona. Men generellt så innebär min roll att jobba med alltifrån public affairs till press och pr.

Vad får du för lön?
 – En tillfredsställande lön. Det viktiga i rekryteringen var dock inte siffran utan att rollen kändes rätt.