Det har snart gått 21 år sedan det första X2000-tåget togs i tjänst. Snabbtågen är med andra ord i allt större behov av underhåll, något som märkts av under senare års tågstrul.
 
Ett beslut om att ersätta X2000-flottan togs redan i december i fjol, när SJ beslöt sig för att köpa in 20 nya höghastighetståg med en maxfart på 250 km/t.
 
Notan för tågen beräknades då landa på mellan fem och sex miljarder kronor, och tidigast 2014-2015 troddes de första tågen kunna rulla.
 
Men arbetet med att hitta nya tåg har inte kommit särskilt långt. På SJ säger man att de fortfarande befinner sig i en förberedande fas.
– Det är ett tidigt skede får man nog lov att säga. Inga beslut har ännu fattats. Vi tittar nu på det utbud som finns på marknaden och hur finanseringen ska se ut, säger SJs presschef Dag Rosander.
 
Det är även oklart exakt hur X2000-flottan ska ersättas, om det blir i ett svep eller om tågen successivt fasas ut, berättar Dag Rosander.
 
Under tiden ska SJ satsa en miljard kronor för att rusta upp X2000-tågen, så att de håller ett tag till.
 
Men redan i höst trafiksätter tågbolaget 20 nya tåg av modell Regina X55. De så kallade SJ 3000-tågen, som köptes in 2008 för cirka två miljarder kronor, ska fungera som ett komplement till X2000.
 
Ardalan Samimi