I ett debattinlägg i Dagens Nyheter föreslår Sveriges redareförening, Sjöfartens arbetsgivareförbund, Sjöbefälsföreningen och Seko tre punkter som regeringen bör ta med i sitt handlingsprogram. Om det sker ska parterna göra sitt.
de tre punkterna
* Att "inte förändra sjöfartsstödet, utan låta det vara organiserat på samma sätt som i dag".
* Ett "införande av tonnageskatt" och konkurrensutjämning "med anledning av de nya svavelreglerna och andra kommande miljöregler". Avgifter för registrering, inspektion, tillsyn, farledsavgifter och ligger dessutom "alldeles för högt i Sverige i jämförelse med andra länder i närområdet".
* Kollektivavtalslösningar. Om regeringen kommer med ett skatteförslag, skap parterna via kollektivavtal ta "ansvar för utvecklingen" och "fastställa en nivå för bemanningskostnaderna som ger den svenska sjöfartsnäringen förutsättningar att konkurrera".
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
IR-ansvarig till Academedia
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...