Airport City Stockholm bildades 2011 och är ett samarbete mellan statliga Swedavia, privata Arlandastad Holding samt Sigtuna kommun, med uppdraget att skapa en flygplatsstad kring Arlanda.
 
Bolaget upphandlar nu en kommunikationsbyrå som ska kommunicera ut visionen.
– Det är i dag ganska tomt kring Arlanda. Vi tar nu fram en omfattande vision om hur vi tror flygplatsstaden kommer ser ut om 5-10 år, och då behöver vi helt enkelt hjälp från en pr- och kommunikationsbyrå, säger Kristina Alvendal, vd för Airport City Stockholm och tidigare stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd (m) i Stockholm.
 
Enligt Kristina Alvendal är det en heltäckande byrå som söks. I uppdraget ingår bland annat rådgivning, omvärldsbevakning, företags- och person-pr, pressmeddelanden samt sociala medier.
 
Men trots att det är Airport City Stockholm som är på jakt efter byrå genomför Sigtuna kommun själva upphandlingen.
– Eftersom Airport City är litet tar vi ofta hjälp av våra uppdragsgivare. Ibland kan det vara juridik. I det här fallet är det en upphandling, där Sigtuna tagit på sig att stå för expertisen. Det finns ett ganska tydligt regelverk kring upphandlingar, det gäller att göra rätt, säger Kristina Alvendal.
 
Ni gör en snabbupphandling – har ni bråttom?
– Vi vill komma igång nu i höst. Fokus har hittills varit på att få bolaget på plats, men nu under våren har vi jobbat intensivt med att ta fram den här visionen om hur flygplatsstaden ska se ut. Det i sin tur har lett till att vi kommer ha mycket att kommunicera under hösten. Vi vill ligga i startgroparna efter semestrarna, säger hon.
 
Hur mycket är upphandlingen värd?
– Jag vill inte spekulera i det, eftersom jag då skulle gå händelserna i förväg med en indikerad prislapp.
 
Avtalet gäller i ett år från den 27 augusti och kan förlängas i ytterligare ett år.