–  Det mesta är redan inspelat, berättar Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

När Dagens Opinion får tag på honom håller han på att skiva texten för speakerrösten.

–  Jag försöker alltid skriva den så sent som möjligt så att den är aktuell.

Valfilmen ska bygga på ”nationell stolthet”.

–   Vi ska berätta vad vi tycker är bra med Sverige. Sverige är ett litet land som uppleves som ett väldigt stort land med innovation och industri och som har en internationell påverkan. Sverige är ett stort, fast litet land. Vi vill bevara det vi menar är Sverige och nu ska vi definiera det. Det har vi inte riktigt gjort tidigare.

SD tänker besvara frågorna vad är ”svenskhet” och vad är ”svenskt”.

–  Det som stora delar av medierna och partierna har svårt att svara på.

SD har tidigare lyft fram en mörk bild av tillståndet i Sverige, rentav en svartmålning. Är detta en feel good-film?
–  Svartmålning? Vi visar Sverige som det är och det gör även de andra partierna. Nej, det handlar inte om att vara feel good utan om att definiera vad Sverige och svensk kultur är. Medier och andra partier ifrågasätter om det ens finns någon svenskhet och Fredrik Reinfeldt (tidigare statsminister, M), sa till exempel att ’Ursvenskt är bara barbariet’.

Filmen ska vara klar ”snart”. Även om valfilmen blir partiets tyngsta rörliga inslag i valrörelsen, blir den inte avgörande, tror Joakim Wallerstein.

–  I en värld där man snabb scrollar igenom filmer, tänker vi att vi ska göra 100-tals olika filmer. Kvantitet och förmågan att vara aktuellt är idag viktigare än det där enskilda inslaget.

SD tänker sig att producera en mångfald av olika valfilmer på olika teman och för olika målgrupper.

– Vi är ett stort parti. Ibland kritiserar vi regeringen och ibland presenterar vi våra visioner, medan till exempel Liberalerna bara pratar skolfrågan.

Kommer er stora valfilm att vara kontroversiell?
– Det som var kontroversiellt för några år sedan pratar alla om idag. Så det är svårt att veta. Jag tycker inte det.

Numera producerar SD snarare filmer än bilder.

–  Vi gör ett tiotal filmer varje vecka.

Med en valfilm som är 3-4 minuter lång, kan inte SD köpa reklamutrymme i TV4. SD kommer att visa filmen i sina egna kanaler, på Youtube och Facebook i första hand. Däremot kör SD korta filmer med Jimmie Åkesson (partiledare) och Jessica Stegrud (EU-parlamentariker) för TV4.

Dessa deltar även i den stora valfilmen tillsammans med andra företrädare.

Till valet 2018 producerade SD en längre ”dokumentär”, Ett folk, ett parti – Socialdemokraternas historia. SD har haft planer på att göra en dokumentär även till valet 2022. Men planerna har fått skrinläggas.

–  Det finns en förväntan på att den ska nå samma nivå som förra filmen och då behöver jag mer tid.

Kommer andra komponenter förutom filmerna i er valrörelse?
– För oss är det flödet som är det viktiga, vi producerar jättemånga olika saker. Det är så medielandskapet ser ut i dag.

SD kommer även att släppa valaffischer, men de blir främst digitala och ”kanske” rörliga.

–  Vi kommer att ha en avtäckning inom kort.

Redan i maj presenterade SD sin nya grafiska profil och under Almedalsveckan presenterade partiet sitt övergripande valtema ”Det ska bli bra igen”.

–  Huvudbudskapet är att ’nu ska det var slutsnackat. Andra har pratat i åratal, men inget händer Liberalerna är ett jättebra exempel. De har pratat i decennier om språkkrav (för invandrare). Nu är det dags för handling.

Detta syns bland annat på valaffischerna som avslutas med ”och inget snack”.

Partiet har även släppt sina profilprodukter.

–  Det är en jättegrej för oss. Vi har sålt 18 000 kepsar och närmare 25 000 t-shirts.

Är det en bra affär för SD?
– Nej, vi har dåliga marginaler på det. Det är mer en service.

Inte heller denna valrörelse har SD tagit in några kommunikationsbyråer eller kommunikationskonsulter.

–  Absolut inte. Det är bättre att vi uttrycker vår politik själva.

SD hoppas också mycket på sin Youtube-kanal Riks.

–  Vi kom upp i 5 miljoner visningar med dryga 1,2 miljoner unika besökare under 28 dagar, bäst hittills trots nyhetstorka.

Samordnar ni er med andra partier i ert block?
– Jag har en dialog med andra, framför allt har jag en bra dialog med Moderaterna och Martin Borgs (kommunikationschef, M). Han är trevlig och lätt att ha att göra med.