Mediekoncernen Schibsted har flera viktiga politiska frågor att driva och värvar en public affairs-expert från kulturdepartementet.

Det är Anna Sööder som tar jobbet som Schibsteds policyexpert. Hon kommer senast från Kulturdepartementets medie- och demokratienhet där hon har jobbat i över sex år med bland annat med upphovsrättsfrågor och public service-utredningen. Hon ersätter Rebecka Wulfing som flyttar till Dubai. Med Anna Sööder på plats blir Schibsteds team för public policy tre personer stark. Teamet leds av Petra Wikström, som berättar att Anna Sööder till 100 procent ska jobba med public affairs och att Schibsted har flera viktiga frågor att driva:

– Det blir mycket mediepolitik i Sverige. Nu handlar det mycket om hur corona påverkar, det är en central del i arbetet. Sedan är det spelreklamen med en utredning på gång. Vi är väldigt aktiva när det gäller EUs digitala strategier och där vill vi var med och berätta hur vi ser på det, säger Petra Wikström.

Hon är tycks nöjd med att ha värvat från kulturdepartementet.

– Det handlar om att hitta någon som förstår sig på vår bransch, har ett kontaktnät och förstår hur politiken fungerar. Det är också viktigt att kunna lagstiftningsprocessen. Anna är också en person som är engagerade i detta.

Hur gick värvningen till?
 – Vi hade en utförlig rekryteringsprocess med en hjälp av en intern rekryterarare och lade ut en annons på olika sociala medier och hon plockade upp den. Men vi hade många sökande.

I dag jobbar inte Schibsted med någon byrå inom public affairs, berättar Petra Wikström.

Ska ni ha en byrå?
Det beror på. Vi får se hur behovet blir när Anna kommer in.