Rörelseresultatet minskade med 19 procent till 494 miljoner kronor och det förklarar Schibsted med tillfälligt lägre kostnader 2021, minskad fart i e-handeln och investeringar.
Affärsområdet News Media, med bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme, ökade intäkterna med 5 procent till 1,85 miljarder kronor. Aftonbladet ökade intäkterna med 1,0 procent till 375 miljoner kronor.
De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 16 procent till 360 miljoner kronor. De analoga prenumerationsintäkterna ökade med 6 procent till 385 miljoner kronor. Schibsted uppger att koncernen har över 1,4 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. De totala prenumerationsintäkterna växte med 6 procent.
Detta drivas till en del av poddarna inom Podme.
”Investeringen i ljud, både i Podme och i våra mediehus, är strategisk och vi ser redan resultat på intäktssidan. Poddarna driver både konvertering och ökar engagemanget, och säkrar därmed en stadig tillväxt. Aftonbladet har haft en fantastisk utveckling med den dagliga nyhetspodden Aftonbladet Daily som nu är en av Sveriges mest lyssnade”, kommenterar Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media.
Den digitala annonsförsäljningen i Sverige ökade med 6 procent till 215 miljoner kronor.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd