Rörelseresultatet minskade med 19 procent till 494 miljoner kronor och det förklarar Schibsted med tillfälligt lägre kostnader 2021, minskad fart i e-handeln och investeringar.

Affärsområdet News Media, med bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme, ökade intäkterna med 5 procent till 1,85 miljarder kronor. Aftonbladet ökade intäkterna med 1,0 procent till 375 miljoner kronor.

De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 16 procent till 360 miljoner kronor. De analoga prenumerationsintäkterna ökade med 6 procent till 385 miljoner kronor. Schibsted uppger att koncernen har över 1,4 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. De totala prenumerationsintäkterna växte med 6 procent.

Detta drivas till en del av poddarna inom Podme.

”Investeringen i ljud, både i Podme och i våra mediehus, är strategisk och vi ser redan resultat på intäktssidan. Poddarna driver både konvertering och ökar engagemanget, och säkrar därmed en stadig tillväxt. Aftonbladet har haft en fantastisk utveckling med den dagliga nyhetspodden Aftonbladet Daily som nu är en av Sveriges mest lyssnade”, kommenterar Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media.

Den digitala annonsförsäljningen i Sverige ökade med 6 procent till 215 miljoner kronor.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se