D. Försvarskoncernen Saab byter presschef.

Ny presschef är Mattias Rådström, som senast jobbade i egen regi, bland annat som inhyrs presschef på Visitia. Dessförinnan har han jobbat som kommunikations och marknadschef på Cramo samt som global pr-chef för Electrolux. Mattias Rådström tillträder sin tjänst den 2 november. Han ersätter Ann Wolgers som går in i en ny roll inom bolaget.

Hur gick det till?
 – De kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av den här rollen. Efter att vi hade träffats några gånger kände jag mig väldig sugen och intresserad. Efter det var det den sedvanliga processen med intervjuer, tester och möten tills vi var överens om att jag skulle börja, säger Mattias Rådström.

Vad ska du åstadkomma?
 – Det handlar i grunden om att stärka varumärket Saab, internationellt och i Sverige. Det handlar också om att säkerställa att vi har fortsatt goda relationer med medierna både i Sverige och utomlands. Tillsammans med teamet ska jag bygga vidare på strategin för medie- och pressarbetet framåt, säger Mattias Rådström, och utvecklar.

 – Arbetet handlar mycket om att internationalisera Saab, som är på en tillväxtresa och vill växa i flera länder. Sedan gäller det att fortsätta digitaliseringsresan. Vi ska bli ännu starkare på att förstå hur press- och mediearbetet påverkas av digitaliseringen som sker med robotjournalister och annat. Det måste vi var en del av och kunna dra nytta av.

Vad får du för lön?
 – Det är något jag behåller mellan mig och Sebastian (Carlsson, kommunikationschef på Saab).