Branschglidningen är vida omtalad och både reklambyråer och pr-byråer och även content-byråer gör anspråk på begreppet kommunikationsbyrå. Veckans Briefs enkät visar att 56 procent av byråerna anser sig vara en pr-byrå medan 33 procent ser sig som kommunikationsbyrå.
Några byråer vill ha ännu mer nischade benämningar på vad de gör, ett tydligt exempel är public affairs-byrå, även begreppet ”utredningsbyrå” nämns bland de öppna svaren i enkäten som utfördes via Netigate.
Veckans Brief har även frågat om konkurrenter, hur affärerna ska utvecklas och vilken kompetens som är gångbar på byråerna. Resultaten presenterar vi fortlöpande i Veckans Brief
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...