– Om någon skulle anklaga dig för något, så skulle du också vilja förklara det. Det handlar om förtroende och framförallt öppenhet, vi vill och har en skyldighet att svara på frågor och försöka vara så tydliga som vi kan, säger Leksands kommuns kommunikationschef Maria Bond.
 
Hon berättar om kommunens strategi både före och efter Uppdrag Gransknings avsnitt igår som undersökt Leksands ambitioner att stötta det lokala hockeylaget, ett arbete som pågått i flera månader och som präglats av den ena analysen efter den andra.
 
Att programmet nosade runt kring deras affärer stod klart redan i julas, efter att reportrarna begärt ut vissa handlingar, men det var inte förrän efter intervjuerna i januari som hela bilden slutligen klarnade. Efter att ha fått se en förhandsvisning av programmet i tisdags beslutade kommunen att bemöta kritiken på den egna sajten.
 
– Vi kände inte att vi fick fram vår historia, och vi ville berätta vår sida om vi ser det. Vi analyserade ett antal saker som vi ville bemöta, bland annat att de hade att antal grova fakta fel.
 
Ett tiotal artiklar har hittills publicerats på leksand.se som handlar om Uppdrag Granskning och tar bland annat upp en del faktafel. Maria Bond tycker att deras strategi lyckats.
 
– Med facit i hand har den varit bra. Vi har tyvärr ganska små resurser, jämfört med kanske SVT, men jag tycker att det gått bra. Det är viktigt att vara förberedd, för demokratins skull, och att man tar det på fullaste allvar. Det tycker jag att vi gjort.
 
Vad har ni fått för reaktioner?
– Igår fick vi väldigt mycket positiva reaktioner, och sedan efter programmet kom hela strömmen av människor som bara tycker saker. Men även en del medier valde att lägga ner sina inslag efter att vi berättat vår sida. Det får man nog se som ett gott betyg.
 
Och från invånarna?
– Ganska väntade reaktioner. Både plus och minus. De som redan innan varit positiva blev ännu mer positiva och de negativa ännu mer negativa. Sedan finns det de mittemellan som vi försökt påverka, och där har det varit en ganska nyanserad dialog. De har haft frågor som vi svarat på, vilket de blivit glada för.
 
Leksands kommun har inte jobbat med någon kommunikationsbyrå.