Så lyckades Barncancerfonden slå insamlingsrekordet
– Att vi nått över 500 miljoner i insamlade medel visar att det finns ett stort förtroende för det vi gör i kampen mot barncancer, säger Michel Brygiewicz.
Vad skulle du säga är förklaringen till ökningen av insamlade medel på 17 procent?
– Vi har sett en starkare privatinsamling tack vare en ökad medvetenhet men också ett större inflöde av testamentesgåvor. Även företagsinsamlingen ökade under 2021 till skillnad från 2020 då den gick ner kraftigt som en initial reaktion av pandemin. Vi har också framgångsrikt lanserat affärsområdet Filantropi och Stora Donationer som en del av vår nya insamlingsstrategi.
Hur har marknadsföringen bidragit?
– Då vi är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag så bidrar den med att hålla vår fråga aktuell och skapar därmed högre kännedom om barncancer och fler gåvotillfällen. Vårt kommunikationskoncept ’Barn och cancer hör inte ihop’ där vi delar ordet särskiljer oss tydligt från andra organisationer med högre reklamerinran och starkare avsändaridentifikation.
Vilka har varit de viktigaste marknadsföringsinsatserna under året?
– Barncancermånaden i september är tillsammans med jul de största och viktigaste nedslagen vi gör insamlingsmässigt.
Vad tar ni med er in arbetet under 2022?
– Att vi fyller 40 år och blickar framåt genom att ta ett ännu större ansvar i våra ändamål ökad överlevnad och högre livskvalitet. Vi kommer göra mer för fler med ökade investeringar i forskning och stöd till de som drabbas av barncancer.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.