Nästa spaning kommer i den stora Almedalsupplagan av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief som kommer lite senare i dag.

Mixen av digitalt, analogt och branschmedia tycks vara ett vinnande koncept för att hålla koll på Almedalsveckan, åtminstone enligt Almedalsexperterna som för Dagens Opinion delar med sig av sina egna processer.

Bland dessa återfinns Cramos kommunikationschef, Mattias Rådström.

– Jag försöker hålla koll genom att vara närvarande på plats och samtala och nätverka och genom sociala och digitala kanaler samt de Almedasalsfokuserade medierna som Makthavare, Resumé, Dagens Media och Dagens Opinion. Twitter brukar explodera under Almedalsveckan och appen Mingla blir intressant att följa. Cramo har också en egen bevakning på hur mycket det talas om delningsekonomi under veckan. Vi vill vara ledande inom den professionella delningsekonomin och försöker hålla koll på den diskussionen.

Även Microsofts kommunikationschef, Johanna Snickars, har en mix mellan analogt och digitalt.

– Självklart både fysiskt och digitalt genom sociala medier och mätverktyg. Till exempel vad trendar, vad snackas det om, vilka nyheter släpps och vilka influerare styr agendan.

Coops presschef, Tobias Rydergren gör sig redo att åka ned till Visby. Han håller koll på de tips som dyker upp i hans sociala flöden innan avfärd.

– Jag brukar boka in de viktigaste seminarierna hemifrån med hjälp av Almedalsappen, men sedan vill jag också ha lite luft i kalendern för det är oftast de spontana mötena, luncherna och minglen där man får bra tips och får koll.

Ubers nordiska kommunikationsansvarig, Bodil Sidén väljer en mer analog face to face-med-glass-strategi.

– Jag kommer att delta på seminarier och passa på att äta middag med de jag inte hunnit träffa under året i Stockholm. Gärna med en bra mix av olika personer – och spontana 15-minutersglassar med personer jag är nyfiken på.

Detta i kontrast till Juan Navas, pr-ansvarig för Swedbank som väljer de digitala kanalerna för att hålla koll på händelserna. 

– Det blir främst sociala medier som till exempel Twitter. Att följa trendande tweets ger en mycket bra indikation om vad som är het just under Almedalsveckan. Sedan blir det även traditionella medier som dagstidningar och branschpressen.

Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg, definierar sin strategi som ”örat mot marken”. 

– Twitter, Instagram, Almedalsappen, kollegor, vänner och på Dagensopinion så klart, säger han.

Almedalsappen får fortsatt stöd av spanarna. 

– Jag håller koll med appen, media och genom att prata med folk, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Niclas Karnhill, ansvarig för press och samhällskontakter på IP-Only har alltid följt Almedalsveckan på plats genom Twitter. 

– Det kommer jag att fördjupa detta ännu mer i år. Det är för stort för att enbart använda fötterna. Sociala medier kan vara ett bra sätt att få överblicken, och känna temperaturen inom olika områden. Jag har valt färre event att besöka i år, och planerat in fler personliga möten istället. Sedan har jag pressjour, så jag måste ändå ha luft i agendan, säger Niclas Karnhill.