Hur resonerar du när du letar kandidater till Hetast i Almedalen?
– Syftet med uppmärkelsen Hetast i Almedalen är att fler ska bli aktiva i samhällsdebatten. Vi vill belöna de som nått ut bäst med sitt budskap under veckan. Det handlar både om att nå ut och att ha ett bra budskap. Vissa syns och hörs, men saknar tydliga budskap. Jag kommer att titta efter samhällsfrågor som inte är särskilt belysta och se om någon hittat en ny lösning eller en vinkel på ett samhällsproblem, säger Hanna Berheim.
– Syftet med uppmärkelsen Hetast i Almedalen är att fler ska bli aktiva i samhällsdebatten. Vi vill belöna de som nått ut bäst med sitt budskap under veckan. Det handlar både om att nå ut och att ha ett bra budskap. Vissa syns och hörs, men saknar tydliga budskap. Jag kommer att titta efter samhällsfrågor som inte är särskilt belysta och se om någon hittat en ny lösning eller en vinkel på ett samhällsproblem, säger Hanna Berheim.
Vilken Almedalsaktivitet har gjort störst intryck på dig under åren?
– Det som gjort störst och mest bestående intryck på mig är Stödkommittén Free Dawit som gjorde kampanjen #sittmeddawit. De vann 2013, mitt första år som juryordförande. Det geniala var att kampanjen inte byggde på deras egen masskommunikation. Istället byggdes det upp en cell dit opinionsbildare med egna starka kanaler bjöds in. Idén gick ut på att låta dem uppleva problemet och bli ambassadörer för frågan. Det var en bra strategi, särskilt med tanke på allvaret i frågan och Dawits situation. Det var smakfullt att det inte gjordes något jippo.
– Det som gjort störst och mest bestående intryck på mig är Stödkommittén Free Dawit som gjorde kampanjen #sittmeddawit. De vann 2013, mitt första år som juryordförande. Det geniala var att kampanjen inte byggde på deras egen masskommunikation. Istället byggdes det upp en cell dit opinionsbildare med egna starka kanaler bjöds in. Idén gick ut på att låta dem uppleva problemet och bli ambassadörer för frågan. Det var en bra strategi, särskilt med tanke på allvaret i frågan och Dawits situation. Det var smakfullt att det inte gjordes något jippo.
Det har aldrig varit ett företag som vunnit, vad beror det på?
– Det finns två skäl till det, tror jag. För det första är det såklart mer imponerande när man åstadkommer mycket med små medel. För det andra så är det lättare att vinna med ett tydligt budskap om ett samhällsproblem. Det är något som ligger i naturen för fler organisationer än företag.
– Det finns två skäl till det, tror jag. För det första är det såklart mer imponerande när man åstadkommer mycket med små medel. För det andra så är det lättare att vinna med ett tydligt budskap om ett samhällsproblem. Det är något som ligger i naturen för fler organisationer än företag.
Har du blivit mutad någon gång?
– Nej.
– Nej.
Går det att muta dig?
– Nej. Men man får mer än gärna föreslå tänkbara vinnare. Vi i juryn är beroende av att folk uppmärksammar oss på bra saker som händer och görs i Almedalen.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...