• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

26 Jun 2015

Så blir du Hetast i Almedalen – juryordföranden berättar

Hur resonerar du när du letar kandidater till Hetast i Almedalen? 

Hur resonerar du när du letar kandidater till Hetast i Almedalen? 
– Syftet med uppmärkelsen Hetast i Almedalen är att fler ska bli aktiva i samhällsdebatten. Vi vill belöna de som nått ut bäst med sitt budskap under veckan. Det handlar både om att nå ut och att ha ett bra budskap. Vissa syns och hörs, men saknar tydliga budskap. Jag kommer att titta efter samhällsfrågor som inte är särskilt belysta och se om någon hittat en ny lösning eller en vinkel på ett samhällsproblem, säger Hanna Berheim. 
 
Vilken Almedalsaktivitet har gjort störst intryck på dig under åren? 
– Det som gjort störst och mest bestående intryck på mig är Stödkommittén Free Dawit som gjorde kampanjen #sittmeddawit. De vann 2013, mitt första år som juryordförande. Det geniala var att kampanjen inte byggde på deras egen masskommunikation. Istället byggdes det upp en cell dit opinionsbildare med egna starka kanaler bjöds in. Idén gick ut på att låta dem uppleva problemet och bli ambassadörer för frågan. Det var en bra strategi, särskilt med tanke på allvaret i frågan och Dawits situation. Det var smakfullt att det inte gjordes något jippo.
 
Det har aldrig varit ett företag som vunnit, vad beror det på?
– Det finns två skäl till det, tror jag. För det första är det såklart mer imponerande när man åstadkommer mycket med små medel. För det andra så är det lättare att vinna med ett tydligt budskap om ett samhällsproblem. Det är något som ligger i naturen för fler organisationer än företag.
 
Har du blivit mutad någon gång?
– Nej.
 
Går det att muta dig?
– Nej. Men man får mer än gärna föreslå tänkbara vinnare. Vi i juryn är beroende av att folk uppmärksammar oss på bra saker som händer och görs i Almedalen.

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-17, 11:01

500 växer med 3

Pr-byrån 500 rekryterar tre nya medarbetare, bland annat hos konkurrenten Diplomat.

arbetarrörelserpr
2025-11-17, 10:11

Pr-chefer tar över på Bokmässan

UPPDATERAD. Bokmässan ersätter sin tillförordade kommunikationschef, som är en chef för en pr-byrå med en annan pr-chef.

arbetarrörelserpr
2025-11-12, 12:01

Tre journalister in i juryn för Spinn 2026

UPPDATERAD. Pr-byråernas organisation Precis har utsett en 13-individer stark jury för utmärkelsen Spinn. Juryn innehåller denna gång tre journalister.

Branschpr
2025-11-03, 14:46

Mixat intresse när Stegra bjuder riksdagen på middag

Gröna stålbolaget Stegra bjuder tre utskott på middag i morgon, tisdagen 4 november. Det bjuds på ”dryck och enklare mat”. Det pratas på sina håll om en bojkott mot tillställningen.

lobbyingpolitikpr
2025-10-31, 07:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 11:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 08:52

NOVUS/LENNOX: Politiska budskap ska främst locka väljare

Pr-byrån Lennox tänker göra ett antal opinionsmätningar fram till valet 2026. Den första är tänkt att reda ut hur väljarna ser på politikernas budskap.

opinionsundersökningprval 2026
2025-10-07, 02:18

Precis tycker till om remisserna till lobbyregistret

Betänkandet stärkt insyn i politiska-processer, föreslog bland annat att ett lobbyregister ska införas där alla som påverkar politik tre gånger per så ska redovisa sina kontakter med politiska kontakter. Hampus Brynolf, vd för pr-byrån Intellecta, driver frågan för byråernas organisation Precis, som helt underkänner förslaget. Han har gått igenom remissinstansernas skrivelser.

pr
2025-10-03, 11:42

Rud Pedersen-byrå byter namn och tar in tungviktare

Byrån Rud Pedersen Communication byter namn och tar in två seniora rådgivare.

arbetarrörelserpr
2025-10-03, 10:09

New Republic byter chef

Efter 1,5 år avgår pa-byrån New Republics managing partner.

arbetarrörelserpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • 500 växer med 3
  • L-motionärer vill luckra upp anti-SD-linjen
  • En ny och ny chef i Sacos styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram