Dagens Opinion har tidigare skrivit om hur Teknikföretagen tar in robotar till Almedalsveckan. Bland annat ska fyra ungdomspolitiker, förbundsordföranden Rasmus Törnblom, MUF, Sara Skyttedal, KDU och Ellinor Eriksson, SSU och språkrör Lorentz Tovatt, Grön Ungdom, delta i en robotmatch under ledning av det eviga pr-geniet Simon Strand.
New Republic konstaterar i sin spaning att 13 seminarier och workshops har robotisering eller automatisering som tema. Detta tar byrån fasta på att själva ordna ett ”robotmingel” med tema framtidens arbetsmarknad. Robotarnas intåg på arbetsmarknaden ska diskuteras av Moderaternas ekonomisk-politiske talesperson Ulf Kristersson, LOs vice ordförande Tobias Baudin och Dataföreningen Stockholms vd Birgitta Edberg.
Eva Cooper, konsult på New Republic, håller i byråns robottema.
Hon fick sig en tankeställare när medierna började rapportera om en robotgräsklippare som hade rymt från sin trädgård i Täby den 16 juni.
– Robotgräsklipparen i Täby reagerade inte som man hade tänkt sig. Den dramatiseringen kring robotar kommer vi att får se mer av. Robotarna är självlärande och om 20 år ska hälften av alla jobb vara automatiserade. Då kan man fundera på hur det påverkar arbetsmarknaden, säger Eva Cooper.
Hon lägger dock till att ”ännu har inga robotar anmält sig till vårt mingel”.
Varför är det så mycket snack om robotar?
– Siffrorna som har kommit om robotiseringen är ganska färska. Det har blivit mer påtagligt att det inte framtiden, utan att det händer här och nu. Robotar har funnits i populärkulturen länge, men gör nu även avtryck i vardagen.
Ett av yrkena som riskerar att robotifieras är journalistens. När blir en pr-konsult ersatt av robot?
– Många tror att just de sociala egenskaper som krävs för att vara en bra konsult, inte kan hanteras av robotar. Den dag de kan det, är det nog kört för mänskligheten.
Men ni riskerar att få sälja in era jobb till robotjournalister?
– Jag kan ännu inta avgöra om de är lika lättflörtade som riktiga journalister, säger Eva Cooper.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...