Nu får det det svenska varumärket Sifo återigen en ny huvudägare.

Sifo har i omgångar köpts upp och sålts vidare för att till slut hamna hos WPP-koncernens undersökningskoncern Kantar med 28 000 anställda. WPP har under en tid sagt sig villiga att sälja Kantar och nu är det klart med åtminstone en köpare. Det är riskkapitalbolaget Bain Capital som köper 60 procent av Kantar till en värdering av runt 27 miljarder kronor.

Luca Bassi, en av cheferna på Bain kommenterar i brittiska Campaign affären:

“Vi ser att fler och fler företag och organisationer av alla storlekar och i alla branscher och länder har ett ökat behov av mer data och bättre sätta att analysera dem”.

Dessa kunder är beredda “att spendera mer” pengar så att de kan ”ta bättre beslut”.  Någon ”strukturell nedgång” i branschen ser inte Luca Bassi. Däremot handlar det om att undersökningsbranschen befinner genomgår en ”strukturell förändring” och där

”Kunderna har velat få data och information som är snabbare, mer digitaliserad, mer exakt, mer sofistikerad, mer värdeskapande och uppriktigt också billigare”.