• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

15 Jul 2019

Riskkapitalister köper Kantar – och Sifo

Nu får det det svenska varumärket Sifo återigen en ny huvudägare.

Nu får det det svenska varumärket Sifo återigen en ny huvudägare.

Sifo har i omgångar köpts upp och sålts vidare för att till slut hamna hos WPP-koncernens undersökningskoncern Kantar med 28 000 anställda. WPP har under en tid sagt sig villiga att sälja Kantar och nu är det klart med åtminstone en köpare. Det är riskkapitalbolaget Bain Capital som köper 60 procent av Kantar till en värdering av runt 27 miljarder kronor.

Luca Bassi, en av cheferna på Bain kommenterar i brittiska Campaign affären:

“Vi ser att fler och fler företag och organisationer av alla storlekar och i alla branscher och länder har ett ökat behov av mer data och bättre sätta att analysera dem”.

Dessa kunder är beredda “att spendera mer” pengar så att de kan ”ta bättre beslut”.  Någon ”strukturell nedgång” i branschen ser inte Luca Bassi. Däremot handlar det om att undersökningsbranschen befinner genomgår en ”strukturell förändring” och där

”Kunderna har velat få data och information som är snabbare, mer digitaliserad, mer exakt, mer sofistikerad, mer värdeskapande och uppriktigt också billigare”.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Affärer

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-11, 08:54

Medieköpen ner under mediebyråernas viktigaste månad

Oktober är traditionellt den månad då mediebyråerna köper mest reklamutrymme åt sina uppdragsgivare. I år minskade köpen, dock marginellt. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Affärermedier
2025-10-31, 06:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 10:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 07:28

Donald Trump gör LO rikt

Med USA president Donald Trumps politik fick den fackliga centralorganisationen LO ett uppsving i sin finansportfölj under 2024.  

Affärerarbetsmarknad
2025-10-27, 05:29

Fredrik Reinfeldt halverar intäkterna – ökar marginalen

Den förra statsministern och partiledaren (m) Fredrik Reinfeldt halverade intäkterna i sitt konsultbolag under det senaste räkenskapsåret (brutet 1 april) men ökade vinstmarginalen.

Affärer
2025-10-21, 05:31

Omsättningsrekord men fortsatt förlust för Omni

Schibsteds nyhetsaggregator Omni har inte gått med vinst sedan 2020. Men under 2024 slog företaget i alla fall omsättningsrekord.

Affärermedier
2025-10-14, 08:23

Mediebyråerna ökar köpen – men traditionella medier tappar

Efter fyra månader med minskade köp av reklamutrymme ökade medlemmarna i Sveriges Mediebyråer sina investeringar under september. Men ökningen ligger hos de nya digitala kanalerna.

Affärermedier
2025-10-13, 10:25

PPP-partner blir fotbollskom-chef – startar byrå

En tidigare vd för en pr-byrå och en partner i byrånätverket PPP, kliver in som tillförordnad kommunikationschef för Svensk Elitfotboll och passar på att starta en egen byrå.

Affärerarbetarrörelser
2025-10-13, 10:12

Spansk byrå köper nederländsk some-byrå med kontor i Stockholm

En global social first-byrå, grundad i Madrid, köper den nederländska sociala medier-byrån Teams5pm, som finns på plats i Stockholm.

Affärer
2025-10-10, 06:36

Kreativt efter tillväxt på Haus – fyra nya medarbetare

Kommunikationsbyrån Haus skrudar om sitt affärsområde Grow till Creative och anställer fyra nya konsulter.

Affärer
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram