Den här helsidesannonsen publicerades i Dagens Industri den 11/1 2011. Vad den korta texten vill säga är att två etablerade branschorganisa-tioner, Mekaniska Verkstädernas Riksförbund och Plåtslageriernas Riksförbund, går samman och bildar Entreprenörföretagen AB. Vad den helsidesstora bilden kommunicerar är något helt annat, två ’riktiga karlar’ och hantverkare, på väg in i en öm kyss. Må så vara att ingående företag representerar typiskt manliga yrken men överdrifter undergräver avsändarens trovärdighet.

Det är några saker som kommunikationsmässigt kolliderar. Texten överensstämmer inte med bilden – eller tvärtom. Har till exempel någon av de inblandade företagen någonsin använt känslor som tilltalsmetod eller profileringsuttryck? Och hur är det meningen att detta glasklara och uppblåsta ställningstagande i HBT-debatten ska tolkas av föreningarnas medlemmar? För de är väl tillfrågade eftersom annonsen nog kan betraktas som en aning kontroversiell? Eller är det så att den nya föreningen med denna annons riktar sig mot en helt ny målgrupp att ta in som medlemmar? Eller är det kanske så enkelt att avsändaren enbart vill skapa uppmärksamhet, oberoende av medel och metod?

Det skulle vara intressant att få veta bakgrunden till annonsen, både från avsändaren och från reklambyrån GyroHSR. Lika intressant vore att få reaktioner från branschföretagens medlemmar. Tills dess är denna helsidesannons ett lika katastrofalt kommunikativt misslyckande som Björn Ranelids förslag till Svenska Akademins ledamöter att dansa mer. Skillnaden är bara att Ranelids egobehov är omättligt och sånt kan man le åt.

Göran Sachs, pr-konsult