Riksrevisionen granskar medfinansiering av infrastruktur
Medfinansiering av infrastruktur i form av privata finansiärer är en metod som används utanför Sverige. Lobbyorganisationer som Stockholms Handelskammare vill även att metoden ska användas i Sverige. Men metoden är förenad med problem och risker, anser Riksrevisionsverket. Efter en förstudie beslutar sig nu Riksrevisionen att granska Alliansens infrastrukturpolitik. Det rör sig om stora belo
Medfinansiering av infrastruktur i form av privata finansiärer är en metod som används utanför Sverige. Lobbyorganisationer som Stockholms Handelskammare vill även att metoden ska användas i Sverige. Men metoden är förenad med problem och risker, anser Riksrevisionsverket. Efter en förstudie beslutar sig nu Riksrevisionen att granska Alliansens infrastrukturpolitik. Det rör sig om stora belopp. 417 miljarder ska användas för att förbättra transportinfrastrukturen mellan fram till 2021 enligt ett riksdagsbeslut.
Alliansregeringen har under 2008 också gett i uppdrag till Trafikverket att mer systematiskt söka medfinansiering. Antigen i form av finansiella bidrag eller genom ett ökat uttag av trängselskatter och brukaravgifter.
Riksrevisionen har också inlett granskning av Arbetsförmedlingens effektivitet och produktivitet.
”Vi ska ta fram underlag som visar om Arbetsförmedlingen insatser för enväl fungerande arbetsmarknad kan förbättras utan att ytterligare resurser behöver tillföras”, säger riksrevisor Gudrun Antemar på revisionens hemsida.
Tonchi Percan & Rolf van den Brink
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.