Det är Teresia Elblaus, Marie-Louise Heimdahl och Karin Larsson som börjar på Retriever i februari. Alla tre kommer från Retrievers konkurrent Infomedia.

– Tillsammans har de över 60 års erfarenhet av medieanalys och av att hjälpa kommunikatörer att skapa affärsnytta, säger Niklas Thelning, Sverigechef för Retriever.

Med trion på plats kan Retriever mönstra 25 analytiker i Sverige.

– Analys är en viktig del i vår affär och vi ser att vi behöver stärka upp med fler resurser och senior kompetens. I framtiden blir företagens affärer allt mer datadrivna och datamängderna ökar. Då blir det allt viktigare för våra kunder att få hjälp med att förstå statistik. Vi vill fortsätta den resa vi har börjat med datadrivna tjänster och kompetens som guidar kunderna genom datadjungeln.

Det kan tyckas aggressivt att ta tre medarbetare från er värsta konkurrent?
 – Vi har tittat på vad vi behöver fylla på med för kompetens på den senior sidan. De är en ganska smal bransch och inte någon otroligt stor sjö att fiska i. Vi blev imponerade av deras kompetens och satsade på att över dem.