– Jag har varit kund hos Retriever sedan 2009 och haft ett ganska tätt samarbete med dem, så jag är väl bekant med deras tjänster sedan länge. Sedan har jag själv tyckt att hela medieanalysdelen varit intressant. När jag blev ombedd av dem att söka den här tjänsten så kändes det självklart, säger Helena Björck.
Hon kommer närmast från Riksidrottsförbundet där hon jobbat som medieansvarig, och har tidigare även jobbat som informations- och marknadsansvarig på Stockholms idrottsförbund. Hon har dessutom en bakgrund som journalist och varit bland annat chefredaktör på magasinet 08 Sport. Helena Björck sitter också i styrelsen för Institutet för mediestudier.
Hennes roll som marknadschef handlar bland annat om att vidareutveckla varumärket och öka Retrievers närvaro i sociala medier men också att ansvara för kundaktiviteter och kommunikationen med marknaden.
– De har tidigare haft marknadsansvarig, men deras ambition har varit att skapa en tjänst med tydligare ramar och uppgifter som de vill att jag ska fylla, säger hon.
Helena Björck tillägger:
– Det känns mer motiverat och viktigare än någonsin att sätta fokus på mediefrågor, både med tanke på att det är en marknad där det händer så otroligt mycket i just nu, men också det fruktansvärda som hände igår i Frankrike gör det viktigare än någonsin att stå upp för och synliggöra det demokratiska uppdraget som medier faktiskt har.
Du har tidigare jobbat mycket med sport. Hur känns det att lämna det för att jobba med media?
– Jag har två stora intressen, sport och media. Och sporten kommer jag alltid att ha kvar och jag kommer framförallt att konsumera väldigt mycket sport. Den delen är jag inte orolig för. Man kommer kanske sakna det lite till en början, men jag går in i det här helhjärtat. Det ska bli otroligt roligt.
Standardfrågan. Din lön?
– Den får jag faktiskt överlämna till Retriever att svara på.
Hon börjar sitt nya jobb i februari.
Helena Björck efterträder Therése Olsson som gått till Uppdragsmedia.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...