Det framgår av regeringens uppdrag till Trafikverket. Uppdraget är signerat av infrastrukturminister Anna Johansson (s).
Regeringens instruktion till Trafikverket är tydlig: Målet ”om att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas, så att Stockholm och Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer”.
Det första sträckorna som ska byggas är Järna–Linköping (Ostlänken) och Lund–Hässleholm.
Planbeslut ska komma våren 2018 och kan komma så tidigt som i april det året.
HG Wessberg, som leder arbetet med Sverigeförhandlingen, där kommuner förbinder sig att bygga bostäder i utbyte mot närhet och stationer till höghastighetsbanan, ger sin tolkning av regeringens uppdrag till Trafikverket.
– Jag tolkar det som att ett höghastighetssystem för 320 kilometer/timme-standard ska byggas och två delsträckor är beslutade om, säger han.
Hur rimmar förslaget med Sverigeförhandlingen?
– Det stämmer helt med våra direktiv nu när vi håller på med det konkreta avtalsarbetet.
Blir det det mer innehåll i Sverigeavtalet nu?
– Ja, jo, eftersom regeringen har varit så tydliga med att det ska byggas. Det blir mer konkret för kommunerna.
Trafikverket ska nu ta fram underlag så att regeringen kan ta planbeslut våren 2018, kanske redan i april. Höghastighetsbanan kan dras in i valrörelsen. Moderaterna har svängt från ja till nej till höghastighetsbanor under den ekonomisk-politiska talespersonen Ulf Kristersson.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...