Rawness lanserades i slutet av november 2014 som ett digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil. I dag har tidningen knutit till sig åtta bloggare och värvade nyligen också en redaktör på deltid, Per Asplund.
Nu inleder Rawness även ett samarbete med Nöjesguiden i form av ett delat säljpaket. Det innebär att Nöjesguidens säljteam och försäljningschef Joakim Hampus nu även ska företräda Rawness.
Säljpaketet som tagits fram innebär bland annat att parterna ska utveckla koncept, native-format och andra annonslösningar ihop.
– Det grundar sig i att vi började snacka om hur lika våra målgrupper är. Nöjesguiden har ju såklart en storstadsmålgrupp och det är egentligen samma målgrupp som vi ville nå när vi startade, säger Rawness grundare och ansvariga utgivare Roland-Philippe Kretzschmar.
Samarbetet ger Rawness även ökad räckvidd. I dag når magasinet mellan 5 000 och 15 000 unika läsare i veckan, men kan genom samarbetet med Nöjesguiden nå ut till ytterligare cirka 600 000 personer.
– Eftersom vi lanserades för bara fyra månader sedan är vi ännu en liten aktör online, så vi behöver spridas. Det har varit en viktig komponent, säger Roland-Philippe Kretzschmar och fortsätter:
– Vi kommer framöver att mätas inom Nöjesguiden-familjen via Kia-index.
Rawness och Nöjesguidens samarbete sträcker sig även till det redaktionella arbetet, som till en början gäller endast online.
– Eftersom vi har samma målgrupp, som kan vara intresserad av både löpning och rawfoodbollar men också att gå på krogen eller konstutställningar, så insåg vi att det fanns potential för att även samarbeta redaktionellt.
Det redaktionella utbytet ska så småningom även utökas till print, där Rawness kan komma att ges ut i form av en specialbilaga till Nöjesguiden.
I helgen inledde Rawness dessutom sitt samarbete med Svenska Dagbladets livsstilsbilaga A Perfect Guide, där Rawness når ut till 200 000 läsare. Det handlar inte om något löpande samarbete dock.
– I helgen hade vi en helsida i den tidningen, med ett axplock av redaktionellt innehåll. Det är ett sätt för oss att spridas medan A Perfect Guide får content. Det är win-win.
Hur går det för Rawness annars?
– Det går bra för magasinet. Vi är som sagt fortfarande en liten aktör och vi har valt att nischa oss hårt från början för att vara lite mer premium och lite tuffare i vår redaktionella approach. Det gör att vi hellre väljer bort vissa sorters annonsörer och växer sakta och istället behåller vår integritet.
– Det går bra för magasinet. Vi är som sagt fortfarande en liten aktör och vi har valt att nischa oss hårt från början för att vara lite mer premium och lite tuffare i vår redaktionella approach. Det gör att vi hellre väljer bort vissa sorters annonsörer och växer sakta och istället behåller vår integritet.
– Det finns inget självändamål med att bli störst i Sverige från dag ett, men vi kommer bli rätt stora ändå med Nöjesguiden, säger Roland-Philippe Kretzschmar.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...