• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Apr 2015

Rawness inleder samarbete med Nöjesguiden

Rawness lanserades i slutet av november 2014 som ett digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil. I dag har tidningen knutit till sig åtta bloggare och värvade nyligen också en redaktör på deltid, Per Asplund.   Nu inleder Rawness även ett samarbete med Nöjesguiden i form av ett delat säljpaket.

Rawness lanserades i slutet av november 2014 som ett digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil. I dag har tidningen knutit till sig åtta bloggare och värvade nyligen också en redaktör på deltid, Per Asplund.
 
Nu inleder Rawness även ett samarbete med Nöjesguiden i form av ett delat säljpaket. Det innebär att Nöjesguidens säljteam och försäljningschef Joakim Hampus nu även ska företräda Rawness.
 
Säljpaketet som tagits fram innebär bland annat att parterna ska utveckla koncept, native-format och andra annonslösningar ihop.
– Det grundar sig i att vi började snacka om hur lika våra målgrupper är. Nöjesguiden har ju såklart en storstadsmålgrupp och det är egentligen samma målgrupp som vi ville nå när vi startade, säger Rawness grundare och ansvariga utgivare Roland-Philippe Kretzschmar.
 
Samarbetet ger Rawness även ökad räckvidd. I dag når magasinet mellan 5 000 och 15 000 unika läsare i veckan, men kan genom samarbetet med Nöjesguiden nå ut till ytterligare cirka 600 000 personer.
 
– Eftersom vi lanserades för bara fyra månader sedan är vi ännu en liten aktör online, så vi behöver spridas. Det har varit en viktig komponent, säger Roland-Philippe Kretzschmar och fortsätter:
 
– Vi kommer framöver att mätas inom Nöjesguiden-familjen via Kia-index.
 
Rawness och Nöjesguidens samarbete sträcker sig även till det redaktionella arbetet, som till en början gäller endast online.
 
– Eftersom vi har samma målgrupp, som kan vara intresserad av både löpning och rawfoodbollar men också att gå på krogen eller konstutställningar, så insåg vi att det fanns potential för att även samarbeta redaktionellt.
 
Det redaktionella utbytet ska så småningom även utökas till print, där Rawness kan komma att ges ut i form av en specialbilaga till Nöjesguiden.
 
I helgen inledde Rawness dessutom sitt samarbete med Svenska Dagbladets livsstilsbilaga A Perfect Guide, där Rawness når ut till 200 000 läsare. Det handlar inte om något löpande samarbete dock.
– I helgen hade vi en helsida i den tidningen, med ett axplock av redaktionellt innehåll. Det är ett sätt för oss att spridas medan A Perfect Guide får content. Det är win-win.
 
Hur går det för Rawness annars?
– Det går bra för magasinet. Vi är som sagt fortfarande en liten aktör och vi har valt att nischa oss hårt från början för att vara lite mer premium och lite tuffare i vår redaktionella approach. Det gör att vi hellre väljer bort vissa sorters annonsörer och växer sakta och istället behåller vår integritet.
 
– Det finns inget självändamål med att bli störst i Sverige från dag ett, men vi kommer bli rätt stora ändå med Nöjesguiden, säger Roland-Philippe Kretzschmar.

Ardalan

ardalan@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-12, 11:01

Tre journalister in i juryn för Spinn 2026

UPPDATERAD. Pr-byråernas organisation Precis har utsett en 13-individer stark jury för utmärkelsen Spinn. Juryn innehåller denna gång tre journalister.

Branschpr
2025-11-03, 13:46

Mixat intresse när Stegra bjuder riksdagen på middag

Gröna stålbolaget Stegra bjuder tre utskott på middag i morgon, tisdagen 4 november. Det bjuds på ”dryck och enklare mat”. Det pratas på sina håll om en bojkott mot tillställningen.

lobbyingpolitikpr
2025-10-31, 06:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 10:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 07:52

NOVUS/LENNOX: Politiska budskap ska främst locka väljare

Pr-byrån Lennox tänker göra ett antal opinionsmätningar fram till valet 2026. Den första är tänkt att reda ut hur väljarna ser på politikernas budskap.

opinionsundersökningprval 2026
2025-10-07, 00:18

Precis tycker till om remisserna till lobbyregistret

Betänkandet stärkt insyn i politiska-processer, föreslog bland annat att ett lobbyregister ska införas där alla som påverkar politik tre gånger per så ska redovisa sina kontakter med politiska kontakter. Hampus Brynolf, vd för pr-byrån Intellecta, driver frågan för byråernas organisation Precis, som helt underkänner förslaget. Han har gått igenom remissinstansernas skrivelser.

pr
2025-10-03, 09:42

Rud Pedersen-byrå byter namn och tar in tungviktare

Byrån Rud Pedersen Communication byter namn och tar in två seniora rådgivare.

arbetarrörelserpr
2025-10-03, 08:09

New Republic byter chef

Efter 1,5 år avgår pa-byrån New Republics managing partner.

arbetarrörelserpr
2025-09-24, 08:24

Paritee köper irländskt för närvaro i Bryssel

UPPDATERAD. Byråkoncernen Paritee, som bland annat driver Geelmyuden Kiese, köper in sig i en irländsk pa-byrå, inte minst för att få igång ett nav i Bryssel.

Affärerpr
2025-09-21, 20:00

PR-veteran avliden i olycka

En av branschens mest kompetenta och erfarna pr-rådgivare har avlidit.

arbetarrörelserpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • Sara Skyttedals nya jobb

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram