”Jonas Sjöstedts tal på söndagen bjöd inte på några större överraskningar. Jonas Sjöstedt är en av de vassaste retorikerna bland partiledarna, men i årets almedalstal bjöd vänsterledaren inte på någon minnesvärd uppvisning. Ett förslag för dygnetruntöppna vårdcentraler presenterades som hastigast i talet, men annars var det mesta sig likt, utan större överraskande inslag. Parollerna i Sjöstedts korta tal framstår ibland som ett eko från 70-talet – vilket ofta är ett av Vänsterpartiets stora problem i sin kommunikation. De förmår sällan att omsätta den klassiska 70-tals retoriken till moderna budskap. ”Ingen ska lämnas efter”, ”samhället ska vara till för oss alla, inte bara de rikaste”. Budskapen måste kunna uppdateras för att bredda väljarbasen.
Talet dominerades av utmaningarna i den svenska sjukvården. Här har Jonas Sjöstedt prioriterat helt rätt. Enligt de senaste mätningarna har sjukvården stigit som en raket bland de viktigaste frågorna för väljarna och kan bli en av topp tre frågor i valet. V har legat runt 7-9 procent i opinionsmätningarna de senaste åren och kan säkert kamma hem ytterligare några procentenheter om partiet lyckas behålla fokus på sjukvården. Det är strategiskt smart och en fråga som engagerar enormt. Här finns mycket att hämta för Vänsterpartiet. Få talar heller om frågan med det stora engagemang som Sjöstedt.
Publikens jubel var som störst när Jonas Sjöstedt skanderade att det minsann är skillnad mellan höger och vänster i politiken – en känga åt den ambivalente Stefan Löfven som nu börjat snegla åt C och L som potentiella samarbetspartner.
Överraskningarna i talet omfattade bland annat att Jonas Sjöstedt kallade den Nordiska Motståndsrörelsen för en terrororganisation, en formulering som med all säkerhet kommer att ge upphov till en diskussion fram över. Jonas Sjöstedt vågade även gå så långt att han i talet hävdade att det svenska skattesystemet är riggat för de rika. En djärv formulering, även för en ledare av Vänsterpartiet.”
Lucas Kramer, juniorkonsult Hill+Knowlton Strategies
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...