Rådet anser att staten ska:
 
* Stödja och stimulera aktivt de olika branschförbund som har tagit initiativ till att bilda ett gemensamt nätverk för de kreativa näringarna.
* Medverka aktivt till att starta ett servicebolag för konst och kulturföretagare med (tand)läkarnas Praktikertjänst som förebild. Kulturföretag är små och har sämre intjäningsförmåga än andra företag och behöver kunna utnyttja skalfördelar via ett gemensamt serviceföretag som hjälper till med administration, skatter, löner.
* Instifta "ett stort antal utmärkelser" som skapar kvalitetsutveckling. Visit Sweden får i uppgift att utarbeta kriterier för priserna tillsammans med ett nätverk bestående av de kreativa näringarnas branscher.
 
rådet för kulturella och kreativa näringar
Sven-Olof Bodenfors, ordförande, tidigare koncernchef för reklambyrån Forsman & Bodenfors
Anna Carrfors Bråkenhielm, chef för tv-produktionsbolag
Stina Lindholm, formgivare
Bea Szenfeld, modeskapare
Birgitta Svendén, vd för Kungliga Operan
David Eriksson, vd North Kingdom
Dominic Power, professor vid Uppsala Universitet
Lotta Lekvall, vd för Nätverkstan
Mattias Wikner, driver konsthantverkbolag
Martin Q Larsson, tonsättare och musiker
Rasoul Nejadmehr, fil doc i filosofi