Experimenten, som nu är inne på sin sjätte dag, går ut på att låta försökskaninen Henrik Ljungqvist, en 24-årig musiker, väckas på ganska uppseendeväckande sätt under en hel månad.
 
Imorse var det en skotte som fick träda in i Henrik Ljungqvists sovrum för att väcka 24-åringen med skränande säckpipemusik. Tidigare har han även väckts av exempelvis en wrestlare samt av smällare som en Bruce Willis-lookalike slängt in medan han skriker ”Yippie ki-yay”.
 
– Henrik blir lite förvånad får man säga, men verkar ta det med rätt god mod. Bara han kommer upp, säger Philips pressansvarige Max Hellström.
 
Den digitala kampanjen, som gjorts tillsammans med pr-byrån Pronto, syftar till att uppmärksamma Philips egna väckarklocka Wake-up light.
 
– Vi vill sätta fokus på att det är rätt vidrigt att kliva upp om morgnarna och med humor visa att det finns enklare sätt att komma upp, säger Max Hellström.
 
Förutom sociala medier som Facebook har Philips också använt sig av Blockets jobb-sajt, i samband med sökandet efter försökspersonen, för att sprida kampanjen.
 
Totalt anmälde sig över 2 000 personer till experimentet i oktober.
 
– På så vis har det delats och spridits. Alla som anmält sig har haft ett behov att tala om för så många som möjligt att gå in och rösta för att den personen ska bli utvald. Man fick helt enkelt driva sin egen kampanj. Poängen är att om det här är en bra idé, så ska det sprida sig per automatik, annars så dör det.
 
Hur har det gått hittills?
– Nu har jag inga siffror i huvudet, men jag har inte hört något annat än att gått precis som vi tänkt oss.
 
Philips släpper varje morgon en ny väckningsfilm på kampanjsajten wakeupexperiment.com, där allmänheten också kan komma med egna förslag.
 
Experimentet pågår fram till den 13 december.