Idén att låta klimataktivisten Greta Thunberg agera chefredaktör för en dag har skapat diskussioner internt på Dagens Nyheter, något som tidningens chefredaktör Peter Wolodarski ska ta upp i sin söndagskrönika i morgon. Primes chef för kris- och mediehantering ger under tiden tummen upp för tidningens grepp.

Går det att säga något om pr-värdet i att anlita Greta Thunberg?

– Jag tror att det är svårt att räkna fram exponeringsvärdet i en handvändning men tror icke för ty att det kommer att uppfattas som ett statement att DN vill ta ledningen när det gäller bevakningen av de hållbara frågorna, särskilt avseende klimatet, säger Charlie Stjernberg, men höjer också ett varningens finger:

– Det är också ett stunt som förpliktigar, säger han och utvecklar:

– Till att börja med tror jag att Greta kommer att låta piskan vina om hon känner att hon endast varit ett redskap i DNs marknadsföring, men för att det så att säga också ska bli på riktigt måste DN faktiskt också göra en del redaktionella satsningar för att verkligen kunna ta ledarskap. Men är de allvarliga med det som ändå måste uppfattas vara ambitionen, så har man onekligen skapat en bra utgångspunkt.

Charlie Stjernberg ser fler risker:

– Greta har en som bekant en stor skara kritiker som redan från början anser att medier i för stor utsträckning så att säga gullat med aktivisten Greta Thunberg. Dessa kommer därför säkert att använda samarbetet som bevis på sin tes och placera DN i utvisningsbåset, säger Charlie Stjernberg och sammanfatta:

– Det kommer med andra ord att bli intressant att följa, men i det korta perspektivet lyfter jag på hatten och säger ’well played DN’.

Någon gång ”i början på december” ska Greta ta över som DNs chefredaktör för en dag.

”Det kommer väcka en del berättigade frågor, men för läsarna kommer det vara tydligt att det handlar om ett specialprojekt under en dag”, säger Peter Wolodarski till sin egen tidning, DN.

Han tar också upp frågan om det handlar om ett ”jippo”:

”För oss ingår detta som en del i en större ansträngning att uppvärdera klimatfrågan journalistiskt. Vi kommer att avsätta mer resurser för att rapportera om den i vardagen och dessutom se över vår annonspolicy”.

Han säger vidare:

”Vi vill inspireras av detta och behandla klimatkrisen som den avgörande fråga den är. Den påverkar oss, våra barn och våra barnbarn och det är tidningens uppgift att kontinuerligt spegla den med seriös, kunskapsbaserad och allomfattande journalistik”.