Swedish Match kom ut med en särskild version av snuset Göteborgs Rapé i samband med att Prideveckan drog igång. Det som skiljer de nya dosorna från originalen är texten ”With Pride”. Produkten är riktat till snusare engagerade i Priderörelsen och säljs uteslutande i företagets egna butiker och hos 7Eleven, veckans huvudsponsor.
Tankesmedjan Tobaksfakta, som jobbar för ett nikotinfritt samhälle, misstänker att produkten i huvudsak tagits fram som reklam i syfte att öka snusförsäljningen. Göran Boëthius, ordförande i Tobaksfakta, har därför anmält ärendet till Konsumentombudsmannen, KO.
År 2009 åkte tobaksföretaget British American Tobacco, BAT, på en liknande anmälning då företaget fanns bland sponsorerna och hade sitt varumärke på Prides hemsida. BAT hävdade då att sponsringen var laglig då de endast skyltade med varumärket, inte några produkter. KO:s bedömning blev att det finns ett starkt samband mellan varumärket och produkterna och loggan plockades den från hemsidan.
Dagens Opinion har sökt Swedish Match för en kommentar.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...