Reklambyrån Åkestam Holst har jobbat med kampanjen som innebär att:
* Första sidan och ytterligare sidor på Expressen lämnas tomma på temat ”Det världen aldrig får läsa”. Däremot publiceras bylines för fängslade journalister och fakta om deras öden.
* Expressen TV live gästar tre olika Pressbyråbutiker med debatter, intervjuer och gäster. Expressenprofiler som reportrarna Malin Roos och Niklas Svensson delar ut tidningen gratis.
* Pressbyrån sänker priset till hälften på alla tidningar och magasin.
Lennart Schultz, pressansvarig på Pressbyrån berättar om affärsupplägget:
– Det är ett samarbete. Vi byter platser. Vi syns i Expressen.
 
Varför pratar ni om tryckfrihet?
– Vi gör det för fjärde året. Det är ett arv vi har. Pressbyrån har gjort många historiska insatser för press- och yttrandefriheten i Sverige. till exempel när Johan Persson och Martin Schibbye satt fängslade i Eritrea, gjorde vi en specialutgåva tillsammans med Filter där alla intäkter gick till stöd för journalisterna eller inför hotet att Hitler skulle invadera Norden år 1940 gick 131 tidningsutgivare samman och bildade Pressbyrån Intressenter AB för opartisk distribution av det fria ordet i Sverige.

Hur kan er ställning som kommersiell aktör påverkas av att ni tar ställning i en fråga som kan vara känslig?
– Jag ser ingen motsättning i det. Vi vill sälja tidningar. Det är där vi kommer ifrån. Det här är också ett sätt att uppmärksamma att vi har ett brett utbud av bra tidningar, vi vill vara bäst på press, säger Lennart Schultz och lägger till:
Pressbyrån har tagit ut kampanjen på olika sätt. Förra året gjorde Pressbyrån en framsida på Metro med fake news till exempel. Men nu jobbar Pressbyrån i stället för gratistidningen med Expressen.
– Expressen har uppmärksammat det vi gjort tidigare år och och frågade oss om vi ville göra ett samarbete med dem i år vilket kändes bra, förklarar Lennart Schultz.