• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

03 Jun 2020

Preem om Greenpeace KO-anmälan: Vi är stolta över kampanjen

I går kom beskedet att miljöorganisationen Greenpeace anmäler drivmedelsbolaget Preem till Konsumentverket och Reklamombudsmannen. I dag kommer Preems svar.

I går kom beskedet att miljöorganisationen Greenpeace anmäler drivmedelsbolaget Preem till Konsumentverket och Reklamombudsmannen. I dag kommer Preems svar.

Greenpeace anser att Preem har ”spenderat miljoner kronor på en mycket omfattande, systematiskt vilseledande reklamkampanj i bland annat Dagens Nyheter, Ny Teknik, Lysekilsposten, Expressen, Youtube, och Facebook” inför beslutet om utbyggnaden av raffinaderiet i Lysekil.

Det rör sig om en native-kampanj.  Enligt Preem var kampanjens ”uttalade syfte var att höja allmänhetens kunskap om Preem och företagets klimatmål och satsningar” och ”Preems roll som samhällsviktig verksamhet i tider av kris”.

”Vi är stolta över kampanjen och blev förvånade när kampanjen anmälts. Vår bedömning är att det finns ett stort intresse för Preems verksamhet, och kampanjen har fått mycket bra respons från läsarna som upplevt att kampanjen varit informativ, kunskapshöjande och intressant”, skriver Ulrika Fager, chef kommunikation & public affairs på Preem, i ett utskick och vidare:

”Formatet native advertising är ett bra och väl använt upplägg för kampanjer vars syfte är att höja kunskapen, och ge den intresserade läsaren mer information än i traditionell reklam. Formatet har gett oss chansen att berätta om vår verksamhet i stort, vilket är viktigt för oss som samhällsaktör”.

Preem ska nu gå igenom sin kampanj för att se om eventuella fel kan ha begåtts.

”Vi tar all kritik som riktas mot oss seriöst, och ser allvarligt på anmälan. Vi motsätter oss starkt påståenden om att Preems kampanj har varit avsiktligt vilseledande, men kommer att gå till botten med om någon information i vår kampanj på något sätt kan ha upplevts missvisande för en konsument”.

  • Greenpeace kräver stopp för Preems ”greenwashing”

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanjopinionsbildning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-05-08, 07:23

Insynskommittén: Så ska lobbyregistret fungera

Insynskommittén har just presenterat sitt förlag på lobbyregister, ett förslag som Moderaterna och Kristdemokraterna har reserverat sig mot.

Branschopinionsbildningpolitikpr
2025-05-06, 15:37

IOGT-NTO gör tummen upp för lobbyregister

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO är tidigt ute och gör tummen upp med en brasklapp för det lobbyregister som inynskommittén förväntas presentera på torsdag.

lobbyingopinionsbildningpolitikpr
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-04-16, 23:59

S sätter press på lobbyisternas – och Svenskt Näringslivs opinionsbildning

Inför partikongressen 28 maj – 1 juni 2025 tydliggör Socialdemokraternas sin syn på lobbyregister och branschförbundet Svenskt Näringslivs finansiering av sin opinionsbildning.

lobbyingopinionsbildningpolitik
2025-04-14, 17:10

Tar över efter Anna-Karin hatt på LRF

När beskedet kom att Anna-Karin Hatt är valberedningens förslag till nu partiledare för Centerpartiet klev hon av direkt som vd för LRF.

arbetarrörelseropinionsbildning
2025-04-14, 13:41

Klimatpolitiska rådet kritiserar Livsmedelsstrategin 2.0

Klimatpolitiska rådet vill se en uppdaterad strategi.

opinionsbildningpolitik
2025-04-07, 13:03

Almega rasar över vinstutredning

Regeringens utredning ”Skärpta villkor för friskolesektorn”, landade inte väl hos tjänsteföretagens organisation Almega. Organisationen rasade mot utredningen ett par timma innan den presenterades.

opinionsbildningutbildning & forskning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram