Pr-konsulten Åsa Melin Mandre anser att pr-byråernas branschorganisation Precis inte gör tillräckligt för att försvara pr-konsulter som upplever obefogad kritik i medierna. Greenhill Relations-konsulten är kritisk till att Precis inte gör ”tillräckligt med klassiskt pr-arbete för branschen”.
– Personligen ser jag gärna att fler pr-konsulter skulle kliva fram och vara stolta över vad vi gör förklara värdet av vår bransch, säger Anna-Karin Hedlund.
Brukar du stöta på den här typen av kritik?
– Jag känner igen bilden av att det finns en efterfrågan, både bland de som är verksamma i branschen och folk utanför, att visa vad pr är och vad pr kan åstadkomma.
– Men varje pr-konsult vet ju hur svårt det är att diktera vad som skrivs i medierna. Vår aktivitetsnivå är i paritet med den ambitionsnivå våra medlemmar önskat, så här långt men jag är den första att erkänna att vi kan bli aktivare i sociala medier, använda vår hemsida bättre och arrangera fler möten och seminarier.
Anna-Karin Hedlund lyfter fram Spinngalan och Almedalen som de viktigaste plattformarna för Precis att kommunicera kring sin verksamhet. Dessutom tar Precis fram en branschrapport med en rad branschrelevanta siffror.
– Vi använder också branschrapporten för att förklara branschens erbjudande en berättelse som jag hoppas ska skapa bidra till en tydligare och mer positiv bild av vad vi gör.
Även om Anna-Karin Hedlund inte fullt ut avvisar Åsa Melin Mandres kritik mot Precis poängterar hon samtidigt att Greenhill inte är medlemmar i Precis.
För att bli medlem i Precis måste byråintäkten ligga på runt 5 miljoner kronor, alternativt ha en uppenbar potential att göra det inom kort. Greenhill, med en byråintäkt på 3,5 miljoner och fyra konsulter, kvalar därmed inte in.
– Därmed finns ju inte samma insyn i hur vi arbetar som om de vore medlemmar.
Hur gör ni pr för pr?
– Vi gör ju till exempel pr i samband med Spinn. När Spinn firade tio år förra året lyckades vi med en rad medieinslag kring, inte bara vad som har hänt med Spinn under åren utan även hur branschen har utvecklats på tio år. Det är en proaktiv aktivitet. I mån av tid och resurser försöker jag som ordförande och talesperson ta chansen att kliva fram när branschens frågor diskuteras.
Precis kritiseras också för att inte markera när någon del av pr-branschen faktiskt gör övertramp.
– Som i alla branschen görs det övertramp och vi har bland annat haft diskussionen om vad som kännetecknar ful-tv. Det finns absolut inget som hindrar oss från att agera om något tillräckligt allvarligt har skett. Dock brukar vi som branschorganisation avstå från att recensera olika medlemsföretag förehavanden, såvitt dom inte agerar i strid mot våra etiska regler.
Annars handlar det mycket om att jobba reaktivt och enligt Anna-Karin Hedlund har Precis blivit fem gånger synligare i medierna på bara några år, och det mediala intresset ligger ofta på public affairs och lobbying. Eller som förra veckan, då Anna-Karin Hedlund stod i debatt och diskuterade nödvändigheten av karenstid för Anders Borg.
– Kommer det en halvtråkig nyhet som tangerat branschen försöker vi vända det till något positivt. Vi har skrivit debattartiklar och varit med i två olika tv-inslag samt deltar i olika paneler i Almedalen, till exempel.
Mycket handlar om tid. Styrelseuppdraget för Precis, som leds av vd:ar och seniorkonsulter uträttas i luckorna mellan kundmöten. Sedan en tid tillbaka utreder föreningen hur vilken riktning och funktion som organisationen ska ha framöver.
Oscar Örum
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.