Pr-kampanjer tog hem tre av de sex finaste priserna i årets upplaga av effektivitetstävlingen 100-wattaren. I kategorin Samhällsreklam vann opinionsbildarkampanjen "Bordellen i Almedalen" och i både kategorin Konsumentreklam och Smartreklam vann en kampanj för Sveriges Television, "Dear Steve Jobs", vars syfte var att få Apple att snabbt godkänna SVT Play i mobilen. "Bordellen i Almedalen" vann tidigare i höstas silver i Precis branschtävling Spinn, och "Dear Jobs"-kampanjen vann i våras guldägg i pr-kategorin.
 
Kampanjen Bordellen i Almedalen genomfördes för uppdragsgivaren Järfälla tjejjour, i ett samarbete mellan GyroHSR och Spotlight Pr. Förutom guld i kategorin Samhällsreklam vann kampanjen också en 75-wattare i kategorin Smartreklam.
Juryns motivering löd:
"Tidpunkten var avgörande. Platsen noga utvald. Budskapet tillräckligt kontroversiellt. Årets 100-wattare i Samhällsreklam bygger på ett imponerande engagemang, några brädor och lite spik. Och ett fantastiskt resultat. Attityder ändrades och ännu fler observerade. Bakom skynket, mitt bland politiker, journalister och turister bjöds det in till debatt och diskussion. TV 4, Sveriges Radio, tidningar och nätet – alla rapporterade, och som kronan på verket SVT:s program ”Duellen … om Bordellen”."
 
Kampanjen "Dear Steve Jobs" gjordes av reklambyrån Forsman & Bodenfors och den vann 100-wattaren i både kategorin Konsumentreklam och Smartreklam. I kategorin Smartreklam fick också pr/webbyrån Deportivo i samarbete med reklambyrån Le Bureau en 50-wattare för RFSU-kampanjen "Unite for Women". Över huvud taget framhölls det höga pr-värdet som argument för kampanjerna i denna kategori.
 
Juryns motivering i kategorin Smartreklam löd:
"Årets 100-wattare går till en kampanj som oerhört framgångsrikt tagit tillvara på kraften hos de många människorna och uträttat ett smärre storverk. Tänk att lyckas skapa en hype kring något som inte ens finns och dessutom få en tråkig byråkratisk process till att bli något intressant och spännande, göra den till sin fördel. Kampanjen är stringent, intelligent, billig, rolig, snygg – och framför allt oerhört smart! Behöver vi en app till? I det här fallet är svaret ett rungande ja."
 
Juryns motivering i kategorin Konsumentreklam löd:
"Genom att skapa en hype som få kring något egentligen ganska tråkigt och samtidigt låta Goliat spela David för en stund, lyckades den här kampanjen få en imponerande, näst intill omedelbar effekt vad både engagemang och kännedom beträffar. Inget hade varit möjligt utan kompetens, mod och nytänkande i allt från brief till lösning och inte minst produktion."
 
I kategorin Konsumentreklam tog också Aladdin-kampanjen "Rädda julen" hem en 50-wattare, ett samarbete mellan Ogilvy och Prime Pr. Denna kampanj har under året vunnit ett antal pr-priser, bland annat ett guldlejon i reklam-VM i Cannes och senast i onsdags ett silver och ett brons i reklam-EM.
 
I kategorin Producentreklam vann Garbergs med Telenor-kampanjen "Jag jobbar härifrån idag" 100-wattaren, medan United Minds knep en 50-wattare för en egenkampanj. Kategorin Internationell reklam vanns av Spinn Action Marketing för Samsung-kampanjen "Fint att peka" och i kategorin Långsiktig varumärkesvård vann Forsman & Bodenfors för sitt arbete med Apoteket.