Kampanjen vänder sig i huvudsak till företag men även till privatpersoner i näringslivet. Hittills har ett hundratal små- och medelstora företag samt privatpersoner donerat pengar. Annat är det bland storföretagen där bara ett fåtal har engagerat sig. Axel Lagerbielke, en av pr-byrån Spotlights huvudägare, och ansvarig projektledare för kampanjen tycker att storföretagen och kommunikationsbyråerna måste ta ett större ansvar och skänka pengar till insatser mot ebola.
– Om företag ska visa äkta engagemang, räcker det inte med att ha långsiktiga csr-satsningar. Ska de vara stolta över sina varumärken på riktigt, ska de också agera när det verkligen behövs, säger Axel Lagerbielke.
Han riktar sig både till csr-chefer och kommunikationskonsulter.
– Många i kommunikationsbranschen är rådgivare till csr-chefer på företag och organisationer. Csr-strategierna som tas fram tenderar ofta vara långsiktiga och ska skapa affärsfördelar över tid. Csr handlar också om att ta ansvar och kunna hjälpa till när det verkligen behövs. Det behövs inte bara en hjärna i engagemanget utan även ett hjärta. Här kan kommunikationsbranschen göra skillnad dels genom sin rådgivning men också genom att vara ett bra föredöme, säger Axel Lagerbielke och lägger till:
– Öppna era hjärtan, säger jag.
Donationer kan göras här
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...