Enligt en rapport från OECD 2015 presterar killar sämre än tjejer i skolan. Det är grunden bakom Teknikföretagens nya poddserie.

– Syftet är att belysa att en mycket stor grupp killar halkar efter i skolan och det tyvärr är ett växande problem. Vad innebär detta för vårt samhälle, säger Anna Lööf, pressekreterare på Teknikföretagen och poddens programledare. 

 
Poddserien tillhör Teknikföretagens podd T-Time och kommer att bestå av tre avsnitt som främst riktar sig till elever i skolsystemet och förhoppningen är att de ”får en liten push att fokusera på skolan”, förklarar Anna Lööf.

Teknikföretagen riktar sig även till beslutsfattare genom podden. 

– Makthavare, politiker och andra. De måste ta tag i den stora utmaning att killar inte hänger med och kan prestera i skolan i samma omfattning som väldigt många tjejer gör.

I podddserien bjuds gäster in för att diskutera frågan. I första avsnittet medverkar programledaren Hampus Nessvold, författaren Kjell Eriksson och Björn Nordén, verksamhetschef på Jobba i Västers

– Med poddformatet finns chans att föra ett samtal och där alla får en chans att säga sitt. Det är ett avslappnat och roligt forum, som vi tror tilltalar målgruppen. Man kan lyssna var och när man vill.

Det första avsnittet lanserades under torsdagen och de övriga två avsnitten kommer lanseras veckovis.

Byrån Filt har bistått Teknikföretagen i produktionen. Resterande del sköts inhouse, enligt Anna Lööf.

– Jag är programledare och gör researchen, klippning och ljud står Nathalie Olausson för. Och så Filt, Erik Roll, som bistår med studio och är bollplank.

Hur ska ni marknadsföra poddserien?
– I sociala kanaler, där unga hänger. 

Hur mycket pengar lägger ni på podden?
– Tillräckligt.

Podden lanseras via plattformarna Libsyn och Itunes.