–  Jag tänker inte avslöja alla framgångstips, men några kan ni få…

Det säger Tove Friman Leffler, när hon får frågan om vad som krävs för ett podd ska lyckas bli stor.

Hon är grundare och kreativ chef på Podlit, ett företag som skapar ljuddokumentärer av litteratur och skriven journalistik. Det är hennes uppgift att veta vad lyssnarna vill ha och hur detta ska levereras. Det är hon som vet hur en känsla förmedlas via ljudvågor.

 – Det är viktigt att gripa tag i lyssnaren med en gång och att ha många cliffhangers. Att ha en känd person eller en känd historia hjälper också samt att ha ett stort nätverk och egna kanaler där podden kan spridas, förklarar Tove Friman Leffler.

Men, det går att ”få till det” även utan ett stort nätverk i grunden. Det anser Åsa Melin Mandre, vd på pr-byrån Greenhill Relations. Under årens gång har byrån producerat poddar åt företag, organisationer och myndigheter. Men det är inte förrän nu, som Åsa Melin Mandre kan se ett tydligt trendskifte:

 – Från att kunden med sin podd vill ’nå alla’ till att nu vilja ’nå rätt’, förklarar hon.

Och det är just då som siffrorna oväntat nog kan skjuta i höjden. Med en låg marknadsföringsbudget där pengarna läggs på själva utformandet och produktionen, så har vissa kunder häpnat när de sett lyssnarstatistiken.

 – Expertpoddar går generellt bra, vilket jag tycker är intressant. Många verkar törsta efter kunskap från experter, säger Åsa Melin Mandre, och fortsätter:

– Ett tacksamt och framgångsrikt koncept är exempelvis en expertpodd som blandar avancerade frågor med personliga berättelser.

Med andra ord: en personlig, berörande och samtidigt kunskapsrik podcast är någonting som lockar dagens lyssnare. Men, det finns fler framgångsfaktorer…

Bortsett från kreatörerna, producenterna och konsulterna så finns den tekniska och analytiska sidan av podcast som fenomen. Företaget Acast lanserades år 2014 och har sedan dess varit en betydande distributör av poddar. På Acast ser man en tydlig koppling mellan lyssnarstatistik och ”samhällets mående och status”. Det säger Josephine Forssjö, Nordisk innehållschef på Acast, till Dagens Opinion:

 – Komedi och lättsamma format dominerar och fortsätter att öka. Lyssnare söker också efter självhjälpspoddar som kan stärka ens mående och fungera lite som en teraupeut i örat under tuffare tider.

Acast kan se att nyhetspoddar blir alltmer poppis. Trendar gör även format där olika ämnen tas upp, personer delar med sig av sina åsikter, som sedan diskuteras liknande rundabordssamtal.

Josephine Forssjö tror att ett grundrecept för framgång är att alltid börja med ”varför”:

–  Ett genuint ’varför’ svarar på alla frågor utifrån din passion, din sanning, din kraft, kombinerat med anledningen till att lyssnarna ska hitta till dig, och framförallt stanna när de väl hittat rätt.

Hon tror också att omslagsbilden spelar en betydande roll när det kommer till poddens potentiella flipp eller flopp.

 – Den är instrumentell i att förmedla en förlängning av ditt ’varför’ och är framförallt din första marknadsföringskanal ute på lyssningsplattformarna.

Avslutningsvis, ger Josephine Forssjö en hint om vikten av tålamod:

– Att podda är ett maraton, inte en sprint.

En ny uppstickare inom poddvärlden är appen Naudio.

 – Vi bygger en tjänst som specialiserar sig mot dokumentärer och som sorterar bort allt brus, säger Mark Malmström Fast, innehållschef och ansvarig utgivare på Naudio.

Inom det dokumentära berättandet, inte bara för poddar, finns en specifik genre som är extremt populär, världen över. Detta har givetvis även Naudio sett i sin statistik.

– Det är ingen myt att det finns ett väldigt stort intresse för true crime, säger Mark Malmström Fast, och fortsätter:

– Jag tror i grunden att det folk vill lyssna på är någonting spännande och som känns i magen. Man vill bli berörd helt enkelt.

Han tror dock att lyssnarkravet på poddar, även inom området true crime, kommer att höjas.

– Vi ser en tydlig professionalisering i alla genrer just nu, säger Mark Malmström Fast.

Och även han är, precis som Josephine Forssjö, inne och nosar på en framgångsingrediens som många kommunikatörer kan ha det svårt med: tålamod.

– Gör upp en plan för dina första tio avsnitt. Det är väldigt få poddar som blir succéer över en natt, så sannolikt kommer du fortfarande kämpa med låga lyssnarsiffror längre än du först hoppats.

Gabriella Lahti

red@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se