Per Schlingmann: Sverigedemokraterna ska inte vara vågmästare
Under en presskonferens under politikerveckan i Almedalen berättade Per Schlingmann att han anser att valutgången är ”väldigt öppen”.
&nbs
Under en presskonferens under politikerveckan i Almedalen berättade Per Schlingmann att han anser att valutgången är ”väldigt öppen”.
– En Sifoundersökning visar att 80 000 väljare har slussats in till partiet från Socialdemokraterna, Det är dessa väljare vi behöver.
Väljarna visar ett starkt förtroende för partiets representanter, främst statsminister Fredrik Reinfeldt och finans minister Anders Borg, ett förtroende som moderaterna ska ställa mot motståndarsidans Mona Sahlin och Thomas Östros. Men samtidigt funderar Per Schlingmann och hans strateger på varför förtroende för partiets företrädare är högre än för partiet.
Per Schlingmann är tycks nöjd med hur de två blockenss politik utvecklas.
– En del säger att den politiska skillnaden mellan blocken har minskat. Det tycker inte jag. Skiljelinjerna är väldigt tydliga.
Enligt Per Schlingmann står det mellan bidrag och arbete. Dessutom har De rödgröna lagt förslag som är landsbyggdsfientliga (kilometerskatt) och storstadsfientliga (fastighetsskatt). Per Schlingmann betraktar kallar Socialdemokraterna för ”mycket försvagade”.
Två omdefinierade begrepp ska få moderaterna att framstå som ett bredare parti. Moderaterna ska tänka och kommunicera ”allmänintresse” i stället för särintresse. Och ”samhällsbärare” i stället för statsbärare.
– Det finns starka föreställningar om partiet. Att vi inte vill alla väl, att vi inte bryr oss om alla. Därför är det viktigt att vi är tydliga med att vi inte representerar särintressen utan allmänintressen.
Sannolikt vill också Moderaterna kunna använda sin nyfria position för att för retorik mot Socialdemokraternas kopplingar till LO.
Per Schlingmann ar rentav ordnat ett eget namn på konkurrenterna, de Rödgröna. Han kallar dem ’vänstern-s-mp’. Varför?
– Jo, för att jag vill påminna alla om att en röst på Mona eller Maria är en röst på Vänsterpartiet.
Moderaterna har spikat sin valstrategi, se faktarutan.
Till stor del handlar strategin om att interagera med väljare, inte minst via sociala medier, som Per Schlingmann pratar sig varm om. Samtidigt har moderaterna en partiledare som vänder sociala medier som Twitter och Facebook ryggen, men ändå har det största förtroendet bland väljarna.
– Han har hittat sina sätt att möta människor. Att vika varje fredag för att träffa människor i verkligheten är en enorm prioritering av tiden.
Centerpartiet har störst valbudget, men svårast att locka väljare, hur ser du på det?
– Pengar spelar ingen roll. Helt avgörande är att man har en poltik som folk upplever att de känner igen sig i, säger Per Schlingmann som är övertygad om att inget parti åker ur.
Men kanske in? Sverigedemokraterna som vågmästare?
– Sverigedemokraterna ska vi inte ha som vågmästare. Jag spekulerar inte i valresultatet i september.
Vilka tre frågor blir viktigast i valrörelsen?
– Den ekonomiska politiken, jobbpolitiken och kvaliteten i välfärden – skola och vård.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.