Nu ger sig även Patrik Westander, vd på pr-byrån Westander, in i diskussionen om hos vem ansvaret ligger för att göra pr för en bransch vars rykte är naggat i kanten.
För honom är det självklart att det är pr-byråerna själva som måste ta ansvar för mediebilden av branschen.
– Mediebilden är dålig och det finns ett dokumenterat lågt förtroende för oss pr-konsulter. Det är en lika tydlig som trist trend att byråerna distanserar sig från pr-begreppet i stället för att själva fylla det med ett positivt innehåll, säger Patrik Westander.
Varför ser mediebilden ut så?
– Det är delvis för att vi inte alltid lever som vi lär. Vi tar inte ansvar och är inte själva tillräckligt öppna. Vi är inte heller speciellt bra på att visa hur vi skapar samhällsnytta. Samtidigt finns det en naturlig och önskvärd intressemotsättning mellan journalisten och pr-konsulten eftersom journalisten representerar allmänintresset och pr-konsulten ett särintresse.
Att tidningarna granskar pr-branschen, kanske framför allt på lobbysidan, hårt ser Patrik Westander som något positivt.
– Kritisk medial granskning är i grunden bra för pr-branschen, bra för demokratin och bra för samhället. Granskningen bidrar till att de pr-byråer som eventuellt brister i samhällsansvar får betala ett högt pris.
Han håller inte med om att det är branschorganisationen Precis som ska stå längst fram i ledet och försvara pr-konsulterna som yrkesgrupp.
– Det går inte att delegera det egna ansvaret till en branschförening när det är byråerna själva som sitter på resurserna. Westander och andra etablerade byråer har ett stort ansvar för att visa hur våra anställda skapar samhällsnytta.
Är en branschförening som Precis onödig?
– Det är tydligt att Precis har begränsade resurser och i första hand jobbar reaktivt. Men det större problemet är att många tunga pr-byråer inte deltar i den här debatten överhuvudtaget, vilket är svårbegripligt eftersom det är uppenbart att vi som bransch har allt att vinna på att ta debatten.
Patrik Westander ser delar av branschens undflyende beteende som förklaringen till att allt fler byråer överger yrkestiteln pr-konsult för begrepp som till exempel rådgivare i strategisk kommunikation.
– På Westander har vi valt att fortsätta kalla oss pr-konsulter. Vi kan inte huka oss och kalla oss något annat bara för att pr-begreppet är så negativt belastat. Det löser ingenting. Vi vill i stället berätta om hur bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.
Oscar Örum
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.