Svenskt Kvalitetsindex har gjort en extra för fördjupning bankernas samhällsansvar i årets studie av bankerna. Studien visar att ”närmare 1 av 4 kunder har svårt att svara på frågor om deras bank arbetar med mångfald och jämställdhet, miljöpåverkan och tillhandahåller hållbara produkter och tjänster”.

”Här finns en stor potential. Det här är områden där förväntningarna kommer att öka samtidigt som kunderna har svårt att sätta fingret på vad samhällsansvar egentligen är för en bank”, kommenterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Banker med lokal förankring tycks lyckas bäst med att kommunicera sitt samhällsansvar. De banker som lyckas bäst, enligt Svenskt Kvalitetsindex, är Sparbankerna och då särskilt Vadstena, Mjöbäcks och Orusts Sparbanker.

Studien bygger på 3 856 företagsintervjuer och 4 432 intervjuer med privatkunder.

Intervjuerna genomfördes den 7 augusti till 12 september 2018, alltså före nyheten om Danske Banks penningtvätt briserade.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Utvalda kategorier

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...