Svenskt Kvalitetsindex har gjort en extra för fördjupning bankernas samhällsansvar i årets studie av bankerna. Studien visar att ”närmare 1 av 4 kunder har svårt att svara på frågor om deras bank arbetar med mångfald och jämställdhet, miljöpåverkan och tillhandahåller hållbara produkter och tjänster”.
”Här finns en stor potential. Det här är områden där förväntningarna kommer att öka samtidigt som kunderna har svårt att sätta fingret på vad samhällsansvar egentligen är för en bank”, kommenterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.
Banker med lokal förankring tycks lyckas bäst med att kommunicera sitt samhällsansvar. De banker som lyckas bäst, enligt Svenskt Kvalitetsindex, är Sparbankerna och då särskilt Vadstena, Mjöbäcks och Orusts Sparbanker.
Studien bygger på 3 856 företagsintervjuer och 4 432 intervjuer med privatkunder.
Intervjuerna genomfördes den 7 augusti till 12 september 2018, alltså före nyheten om Danske Banks penningtvätt briserade.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...