Det nya namnet avslöjade Köpenhamns kommundirektör Claus Juhl vid en konferens i Malmö. Enligt nyhetsbyrån News Øresund ska det nya varumärket presenteras på en fastighetsmässa i Frankrike i mars.

"Staden Köpenhamn är internationellt känd", säger kommunalrådet Ilmar Reepalu (s) till News Øresund.

Men på Sydsvenska Handelskammaren får de höra om det nya namnet först när Dagens Opinion ringer upp.
 
– Innan bron var det mycket debatt om vad regionen skulle heta. Men det är människorna som bor på en plats som avgör det. Det blir väldigt svårt att kommunicera en annan term än vad som används av folk, säger Per Tryding, vice vd på Sydsvenska Handelskammaren.
 
Han tycker att ett namnbyte är "oklokt".
 
– Det är omöjligt att bestämma vad en plats ska heta i en kommitté. Det växer fram i folkmun. Och det är dumt att fokusera på etiketten. Det är bättre att arbeta med innehållet.
 
Finn Lauritzen, chef för Öresundskommittén öppnar för en tredje väg.
 
– Jag menar att det bästa för Öresundregionen är en dubbelbranding. Öresund ska vara ett varumärke fortsatt lokalt i Sverige och Danmark. Internationellt är det fullkomligt korrekt att bruka Copenhagen Malmö Region.