Svenskt Näringsliv ”välkomnar regeringens satsning på infrastruktur”

”Regeringen går från ord till handling och lägger om infrastrukturpolitiken med fokus på tillväxt och sysselsättning”, kommenterar Nils Paul, expert på infrastruktur på Svenskt Näringsliv, och vidare:

”Det är särskilt positivt att regeringen tar tag i underhållsskulden. Hela underhållsskulden på det statliga vägnätet kan tas tillbaka till 2037, samtidigt som underhållsskulden på järnvägen börjar amorteras av”.

Nils Paul är även nöjd med flera av de andra förslagen i propositionen.

”Detta handlar inte bara om pengar, regeringen levererar ett välkommet omtag i infrastrukturpolitiken genom att bland annat öppna för nya finansieringsformer i infrastrukturprojekt, stärka Trafikverkets kostnadskontroll och fokusera på samhällsekonomisk lönsamhet. Även det ökade fokuset på näringslivets behov av nya investeringar är ett välkommet steg i rätt riktning”.

”Politiken gör bra prioriteringar i propositionen. Stort fokus på underhållsskulden är något som Byggföretagen, och andra näringslivsorganisationer, har påtalat länge”, kommenterar Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Branschorganisationen Skogsindustrierna är ”positiv till regeringens tydliga fokus på underhåll och bärighet”.

”Satsningarna på underhåll och bärighet är välkomna”, kommenterar Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Hon utvecklar:

”Fler statliga och kommunala vägar öppna för tyngre lastbilar och åtgärder för att få bort flaskhalsarna i vårt väg- och järnvägssystem ger ökad transporteffektivitet. Det skulle avsevärt förbättra transportflödena samtidigt som det skulle skapa förutsättningar för elektrifiering av de tunga transporterna, vilket bidrar till minskade klimatavtryck”.

Och:

”Skogsindustrierna välkomnar också propositionens förslag att höja nivån på både trimnings- och miljöåtgärder och på länsplaner, då det skapar möjlighet att utveckla näringslivspotten för järnväg och även säkerställa robust infrastruktur på landsbygden”.

Organisationen saknar dock ”riktade medel för att säkra svensk isbrytarkapacitet”.

 

Anders Östberg, pa-chef på MRF, anser att propositionen uppfyller ”efterlängtade, önskningar från medlemsföretagen”.

”Vi har under en lång tid pratat med regeringar från båda blocken om att underhållsskulden på våra vägar måste arbetas bort. En långsiktig, hållbar politik för våra vägar är en nödvändighet för att samhället ska fungera och att Sverige ska kunna hålla ihop”, kommenterar han.

Som MRF-lobbyist, gillar Anders Östberg att de föreslås läggas mer pengar på väg än järnväg.

”Det är tydligt fokus på väg som är grund för transporterna i landet och utgår ifrån att möta behovet av den förväntade ökade trafiken på våra vägar”.

Sveriges Åkeriföretag ”ser positivt på den utökade budgetramen för infrastruktur och den ökade satsningen på underhåll”.

”Det är ett steg i rätt riktning, men behoven överstiger fortfarande budgetramen i propositionen”, kommenterar Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Han hoppas på längre lastbilar:

”Att satsa på underhåll av vägnätet är samhällsekonomiskt lönsamt. Det är också viktigt för att möjliggöra längre och tyngre lastbilsekipage i större utsträckning, vilket kan ge betydande effektivitets- och klimatvinster”.

mer info kommer

mejla era kommentarer till proppen

red@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se