Nyheter24 har kört igång nyhetsshowen Geddit på Facebook. Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24, hoppas på nya intäkter.

Nyheter24, som ingår i mediehuset Life of Svea, ska sända ett dagligt nyhetsprogram på Facebook Watch. Betty Regnström är producent, Isac Calmroth är programledare och Joachim Odevall gör grafiken för programmen som kommer att vara 4-8 minuter långt och även visas på Nyheter24s sidor.

”Vi kommer att ge tittarna de senaste nyheterna, men inte på ett traditionellt vis. Geddit är anpassat till hur man konsumerar video på Facebook idag och ’engagemang’, berättar Henrik Eriksson chefredaktör för Nyheter24.

Hur gjorde ni för att få till samarbetet?
”Vi har alltid haft en väldigt bra dialog med Facebook och ett bra samarbete. Vi fick frågan i höstas om vi var intresserade och fick därefter pitcha in vår idé. Facebook gillade den och det känns fantastiskt kul att vi nu är live”.

Hur mycket innehåll kommer ni att producera?
”Ett program varje måndag till fredag i ett år. Så 260 program under ett års tid”.

Hur ska Geddit ’konvertera’, alltså hur räknar ni hem investeringen?
”I och med att Facebook precis lanserat adbreaks i Sverige så hoppas vi att det blir en viktig intäktskälla som kommer bära sig själv i framtiden”.