• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

26 Jun 2019

Nordens konkurrensverk vill stoppa Frankrikes och Tysklands förslag om minskad konkurrensprövning

De fem nordiska konkurrensmyndigheterna går i en gemensam debattartikel ut för att skapa opinion mot Frankrikes och Tysklands förslag om att lätta EUs prövning av företagskoncentrationer, något som är tänkt att led fram till framväxten av bolag, European Champions, som kan konkurrera med kinesiska och amerikanska bolag som Google och Alibaba.

De fem nordiska konkurrensmyndigheterna går i en gemensam debattartikel ut för att skapa opinion mot Frankrikes och Tysklands förslag om att lätta EUs prövning av företagskoncentrationer, något som är tänkt att led fram till framväxten av bolag, European Champions, som kan konkurrera med kinesiska och amerikanska bolag som Google och Alibaba.

Hittills har EU bland annat stoppat en fusion mellan Volvo och Scania. Men de tyska och franska måtten rågades när EU-kommissionens beslutade att stoppa koncentrationen mellan det tyska företaget Siemens och det franska företaget Alstom.

Nu vill Tyskland och Frankrike lätta på restriktionerna. Men det vill inte de nordiska konkurrensmyndigheternas generaldirektörer Rikard Jermsten, Sverige, Jakob Hald, Danmark, Kirsi Leivo, Finland, Páll Gunnar Pállsson, Island och Lars Sørgard, Norge.

De skriver i sitt debattinlägg:

”Lättnader i regelverket för koncentrationer kommer, enligt förslaget, att medföra kostnader i form av försvagad konkurrens på såväl den europeiska som de inhemska marknaderna. Med det nuvarande systemet ger konkurrensen på europeisk och inhemsk nivå möjligheten för varje företag att bli effektivare och utveckla bättre produkter. De företag som lyckas bäst kommer på lång sikt också att nå framgång på den globala marknaden. Det är konkurrensen, inte politiken, som bör identifiera vilka som blir vinnare bland de europeiska företagen. Konkurrens mellan inhemska företag är också avgörande för att nå framgång på den inhemska marknaden, vilket i sin tur kan hjälpa de mest lämpade företagen att lyckas på den globala marknaden.”

 

Och vidare:

”Förslaget att ändra de europeiska reglerna för prövning av företagskoncentrationer skulle enbart gagna ett fåtal större europeiska företag och vara särskilt skadligt för medlemsstater med mindre inhemska marknader. Det gäller även för de nordiska länderna där många marknader redan är koncentrerade.”

De fem generaldirektörerna håller inte alls med om att det nuvarande regelverket är ”överdrivet ingripande”.

”Detta stämmer inte alls. En överväldigande majoritet av företagskoncentrationer godkänns mycket snabbt. Även i de fall där konkurrensmyndigheter ingriper godkänns de flesta”.

Och någon upplättning av reglerna behövs inte för att skapa nya europeiska, globala företag, anser de fem generaldirektörerna.

”Regelverket för företagskoncentrationer hindrar inte att ’European Champions’ skapas via koncentrationer. Sådana koncentrationer kan tillåtas om de leder till synergieffekter som kan kompensera för den negativa påverkan – i form av ökad koncentration – på konsumenternas välfärd. Alternativt kan parterna föreslå åtaganden som avhjälper konkurrensproblemen, vilket möjliggör för koncentrationen att godkännas under vissa villkor. Som konstaterats i ett öppet brev från mer än 40 europeiska branschekonomer ’Europa behöver mer effektiva, konkurrenskraftiga och innovativa företag. Att stödja företagskoncentrationer som eliminerar konkurrens innebär motsatsen”.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

opinionsbildning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-05-08, 07:23

Insynskommittén: Så ska lobbyregistret fungera

Insynskommittén har just presenterat sitt förlag på lobbyregister, ett förslag som Moderaterna och Kristdemokraterna har reserverat sig mot.

Branschopinionsbildningpolitikpr
2025-05-06, 15:37

IOGT-NTO gör tummen upp för lobbyregister

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO är tidigt ute och gör tummen upp med en brasklapp för det lobbyregister som inynskommittén förväntas presentera på torsdag.

lobbyingopinionsbildningpolitikpr
2025-04-16, 23:59

S sätter press på lobbyisternas – och Svenskt Näringslivs opinionsbildning

Inför partikongressen 28 maj – 1 juni 2025 tydliggör Socialdemokraternas sin syn på lobbyregister och branschförbundet Svenskt Näringslivs finansiering av sin opinionsbildning.

lobbyingopinionsbildningpolitik
2025-04-14, 17:10

Tar över efter Anna-Karin hatt på LRF

När beskedet kom att Anna-Karin Hatt är valberedningens förslag till nu partiledare för Centerpartiet klev hon av direkt som vd för LRF.

arbetarrörelseropinionsbildning
2025-04-14, 13:41

Klimatpolitiska rådet kritiserar Livsmedelsstrategin 2.0

Klimatpolitiska rådet vill se en uppdaterad strategi.

opinionsbildningpolitik
2025-04-07, 13:03

Almega rasar över vinstutredning

Regeringens utredning ”Skärpta villkor för friskolesektorn”, landade inte väl hos tjänsteföretagens organisation Almega. Organisationen rasade mot utredningen ett par timma innan den presenterades.

opinionsbildningutbildning & forskning
2025-03-21, 14:19

Installatörsföretagen: Rot-avdraget räddar jobb

Regeringen höjer rot-avdraget. Installatörsföretagen kallar det en stor framgång.

opinionsbildningpolitik
2025-03-20, 13:44

Klimatpolitiska rådets rapport: reaktionerna

Reaktionerna på Klimatpolitiska rådets årliga rapport väller in.

opinionsbildning
2025-03-14, 14:19

Svenskt Näringsliv: LOs siffror är förvirrande och missvisande

Svenskt Näringslivs chefsekonom kritiserar LOs rapport om arbetstiden i Sverige.

opinionsbildning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram