Startup-företaget Quickbit har värvat en varumärkes och marknadschef som ska få alla i Sverige och på sikt alla i världen att börja använda bitcoin och kryptovalutor.

Den 31 maj tog Nina Amjadi efter ett 10-tal år på byrå, klivet över till kundsidan och ett jobb som varumärkes och marknadschef för startup-bolaget Quickbit.

– Jag har varit i den digitala reklamvärlden ganska länge. När jag jobbade på byråsidan, jobbade jag nära affären hos många av våra kunder, utvecklade den och applicerade kreativitet där det fattades säger Nina Amjadi.

Hon jobbade senast som chef för tillväxt och innovation på digitalbyrån North Kingdom och satt i en pitchprocess med Quickbit när allt ändrades.

– Vi skulle jobba med dem som byrå. Jag hade sagt upp mig tidigare under våren och blev helt enkelt rekryterad av bolaget.

Quickbit utvecklar en app som ska göra det möjligt för gemene man att handla med kryptovalutor. Det passade Nina Amjadi perfekt.

– Att jobba med innovation och samhällsförändring som att göra det möjligt för människor att börja använda kryptovalutor är otroligt motiverande för mig.  Att utbilda människor i hur kryptovalutor fungerar är en större mission för mig.

Appen ska släppas inom en väldigt snar framtid. Nina Amjadi kommer alltså rakt in i hetluften. Det är också lanseringen som står högst på agendan för Nina Amjadi.

– Det som absolut är närmast på gång är produktlanseringen. Med appen, som man enkelt kommer igång med BankID, ska man till en början kunna köpa, växla och skicka kryptovalutor. Lite längre fram kommer card och banking möjligheter så att man kan handla med kryptovalutor i affären. Nu ska man kunna använda kryptovalutor och få en riktig värdeutväxling. Nu blir de inte bara investeringar.

Samtidigt ska Nina Amjadi utveckla Quickbits varumärke.

–  Quickbit har utvecklat ett varumärke som är stilrent och effektivt. Men det finns mycket att göra på den fronten. Vi ska jobba med varumärket visuellt men också värderingsmässigt och ta höjd för en tillväxt de närmaste 5-10 åren.

Vad är det för tillväxt ni ser?
 – Dels ser vi att handeln med kryptovalutorna och antalet människor som använder dem ökar varje dag. Vår basprodukt är något förhoppningsvis alla svenskar vill ha. Vi jobbar även på att utveckla produkten när det gäller e-handel och transaktioner. Överallt där betalningar sker ska Quickbit finnas.

I hela världen?
 – Förstås.

Quickbit har i dag ett litet team för kommunikation och marknadsföring, som Nina Amjadi, ska bygga ut med rekryteringar i höst.

– Vi håller på att bygga en större organisation på varumärkessidan och marknadssidan.

Hur ska ni jobba med marknadsföring?
 – Den utbildande delen blir viktig så vi kommer att driva på mycket med content och förklara vad krypto och blockchain är.

Och för North Kingdoms del gick pitchen ändå i lås. Byråns ägarkoncern NoA, går in med flera byråer som Bold för varumärkesutvecklingen, Åkestam Holst för reklam och Connect för martech.

Vad får du för lön?
 – Traditionell valuta, för tillfället.