1995 startade Peter Lulle Johansson mediebolaget Cawa Media som på sin hemsida beskrivs som ”en Press och Journalist agentur som tillsammans med våra uppdragsgivare skapar pressreleaser av kampanjer och event”.
 
För Dagens Opinion beskriver 56-åringen bolagets affärsidé vara att kort sagt ”förmedla pressreleaser” och rapportera från olika events åt företagskunder. Resultatet läggs sedan upp på antingen Cawa Medias sajt eller kundernas sajter och intranät.
 
– Ibland kan det också hända att det trycks bilder och reportage på papper, men det sker inte så mycket i dag. Det är mycket möjligt att det kan växa, men det mesta läggs ut på nätet och intranät, säger han.
 
Vad är det för typ av evenemang ni går på?
– Det kan vara både biopremiärer eller olika modeevent. Vi jobbar också med resor.
 
Vilka kunder som Cawa Media jobbar med vill Peter Lulle Johansson inte uppge utan hänvisar till att ”det är sluten sekretess” som gäller. På frågan om hur han får in kunder svarar han att han ”säljer in själva konceptet” hos dem.
 
Men hans frekventa närvaro på olika galor, premiärer och fester har fått en del i pr- och festfixarbranschen att höja på ögonbrynen och Peter Lulle Johansson har fått sig ett rykte om att vara en så kallad ”gratisätare” – det vill säga en person som får tillgång till evenemang under förevändning att han är journalist.
 
Detta tillbakavisar han dock.
 
– Nej, nej. Jag jobbar. Det är rent arbete, och väldigt jobbigt, något gratisätande är inte aktuellt. Jag jobbar och går sedan hem, medan alla andra festar. Har man jobbat klart, då går man hem och sover, säger han.
 
Hur mycket omsätter bolaget?
– Det är lite olika, det beror på antalet events och hur många företag som anlitar oss, säger han.
 
Vad har ni för mål?
– I stort sett att täcka mer av event och sådana saker men också täcka så mycket saker som möjligt, informera företag om vad som händer och bli större.