Han lämnar efter snart ett år. Under denna tid har Jan Tallroth, som tidigare bland annat var partner på Jung von Matt och innan dess hade internationella roller inom Ogilvy, som marknads- och försäljningsansvarig jobbat med att ta fram ett helt nytt varumärke och erbjudande för MTR Express.
– Det har varit ett drömuppdrag att introducera ett nytt varumärke på en avreglerad marknad, men det har också varit en dubbel roll. När nu rollen övergår till mer fokus på försäljning så känner jag att det är dags för mig att gå vidare, säger Jan Tallroth.
På MTR Express efterträds han av Per Nasfi, som senast jobbat på bolagets digitalbyrå Snowfall.
Det är inte klart vad Jan Tallroth ska göra härnäst.
– Jag står till marknadens förfogande. Det är faktiskt först nu jag går ut med det här. Jag har känt till det här under en månad och fasat in min kollega. Jag har gott om tid på mig för att fundera, säger han.
MTR Express lanserade sin nya linje Göteborg-Stockholm 21 mars, och Jan Tallroth tycks vara nöjd med sitt arbete.
En varumärkesundersökning som Nepa genomfört visar att den spontana kännedomen bara två veckor efter lanseringskampanjen uppgick till 12 procent i målgruppen, varav 8 procent också uppgav att de kan tänka sig boka en resa. Pr-värdet beräknas landat på totalt 12 miljoner kronor. Enligt Jan Tallroth pekar siffrorna åt rätt riktning.
Hur känns det att lämna?
– Jag är väldigt nöjd med resultatet och ibland ska man sluta när allt känns som bäst, innan det blir en vardag som man kanske inte är så intresserad av.
– Jag är väldigt nöjd med resultatet och ibland ska man sluta när allt känns som bäst, innan det blir en vardag som man kanske inte är så intresserad av.
Läs mer om MTR Express lansering i Veckans Brief (nr 7, 5 mars 2015).
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...