• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

27 Feb 2011

”Moderaterna har det tydligaste erbjudandet till medlemmarna”

För ungefär 10 år sedan konstaterade SNS Demokratiråd att de det inte skulle finnas några partimedlemmar kvar 2013, i varje fall om partierna fortsatte att tappa medlemmar i samma takt som då. Riktigt så lär det förstås inte bli. Men med undantag för Miljöpartiet, och sannolikt Sverigedemokraterna, som dock båda börjar från en mycket låg nivå jämfört med de gamla partierna, är det fortsatt svårt för partierna att locka till sig medlemmar.

För ungefär 10 år sedan konstaterade SNS Demokratiråd att de det inte skulle finnas några partimedlemmar kvar 2013, i varje fall om partierna fortsatte att tappa medlemmar i samma takt som då. Riktigt så lär det förstås inte bli. Men med undantag för Miljöpartiet, och sannolikt Sverigedemokraterna, som dock båda börjar från en mycket låg nivå jämfört med de gamla partierna, är det fortsatt svårt för partierna att locka till sig medlemmar. Det innebär en ordentlig utmaning för partierna – för behovet av medlemmar har knappast försvunnit.
 
Även efter att den initiala entusiasmen över Obamakampanjen lagt sig är det uppenbart att medlemmar kan vara en stor tillgång ur ett kampanjperspektiv. För både moderater och socialdemokrater illustreras detta inte minst av fiaskot i EMU-folkomröstningen, där ja-kampanjen så gott som uteslutande förlitade sig på en professionell kampanjorganisation utan gräsrotsinslag. Men behovet av medlemmar handlar också om rekryteringen till de 63 000 uppdrag i kommuner och landsting som partierna måste tillsätta efter varje val. Medlemmarna fungerar dessutom som en naturlig rekryteringsbas för den allt större gruppen politiska tjänstemän, både på nationell och kommunal nivå.
 
Givet partiernas medlemsutveckling är det lätt att anta att människor saknar intresse för att engagera sig partipolitiskt. Förra året presenterade dock statsvetarna Gissur Erlingsson och Richard Öhrvall en undersökning som visade att det finns en utbredd latent villighet att engagera sig kommunalpolitisk. Utmaningen för partierna blir med andra ord att frigöra det latenta engagemanget hos medborgarna.
 
Det innebär att partierna på ett helt annat sätt än tidigare måste fundera över vad det är man erbjuder de som är intresserade av att bli medlemmar. Tidigare har det räckt för partierna att erbjuda en ideologisk gemenskap och social samhörighet. Men allteftersom de klassiska ideologierna förlorat mycket av sin attraktionskraft blir det allt ovanligare att människor går med i ett parti enbart för att visa ideologisk och politisk tillhörighet. Det som lockar med partierna är snarare de faktiska möjligheterna till påverkan – eller om man så vill politisk maktutövning – som partierna kan erbjuda, och som skiljer ett partipolitiskt engagemang från andra typer av politiska engagemang.
 
Det parti som kanske kommit längst när det gäller att konkretisera erbjudandet till nya medlemmar är Moderaterna, som numera värvar medlemmar genom så kallade traineeprogram där det uttalade syftet är förbereda deltagarna för förtroendeuppdrag eller professionellt politisk arbete. Men även den socialdemokratiska kriskommissionens förslag att partiet i större utsträckning bör använda sig av medlemsomröstningar både i sak- och personfrågor är ett uttryck för samma ambition att konkretisera erbjudandet och skapa värde för nya och befintliga medlemmar.
 
Denna utveckling innebär att partiernas karaktär förändras. I allt större utsträckning kommer partierna att bestå av människor som vill vara med och uppnå konkreta politiska resultat. Detta blir tydligt i de intervjuer med aktiva medlemmar i Miljöpartiet, Moderaterna och Socialdemokraterna som jag genomfört inom ramen för min forskning. För merparten av de intervjuade aktivisterna är rollen som förtroendevald för partiet central för engagemanget. Lite hårddraget skulle man kunna beskriva det som att partiengagemanget för dagens aktivister tenderar att bli ointressant utan konkreta påverkansmöjligheter i form av exempelvis kommunala uppdrag. Ingen nöjer sig längre med att dela flygblad och koka kaffe.
 
Av Svend Dahl, som arbetar med opinionsbildning på Lotsen Kommunikation och disputerar senare i år på en doktorsavhandling i statsvetenskap om medlemmarnas ställning i de politiska partierna.

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram